Porsche Center i Linköping invigs

Porsche Center i Linköping invigs nu på lördag den tredje mars. Det blir Porsches sjunde fullserviceanläggning i Sverige med bilhall för nya och begagnade bilar samt en komplett verkstad.

-Nu får vi sälja både nytt och begagnat i Linköping. Det känns jättekul och spännande att få utveckla och driva Porsche-organisationen i denna region av Sverige. Vi har tidigare haft planer på att etablera oss i Linköping och nu har det blivit verklighet, säger Ulf Larsson, VD för Porsche Center Väst.

Detta innebär att marknadsområdet för Porsche Center Väst innefattar Östergötland, Västra Götaland, Jönköping & Hallands län.

Porsche Center i Linköping har nu förutom den verkstadsdel på 500 kvm som stod klar sommaren 2010, en bilhall på 600 kvm. I den kommer cirka 20 nya och begagnade Porsche att kunna ställas ut.

En ny försäljningsansvarig, Charles Persson, har rekryterats och kommer komplettera servicedelen med fyra arbetsplatser i verkstaden.

Porsche fortsätter sin positiva utveckling i Sverige. Under 2011 inregistrerades 490 stycken nya Porsche, vilket gör att 2011 blev det absolut bästa året i märkets historia.

-Vi genomför en aggressiv tillväxtplan för märket i Sverige och då är det viktigt för oss att våra kunder får ett bra omhändertagande. Det är helt i linje med vår återförsäljarstrategi att ha några få men starka ägare i organisationen, säger Bosse Janson, märkeschef för Porsche Sverige.

Porsche Center Väst, som ägs av familjerna Larsson och Carlsson, har anläggningar i Borås och Göteborg samt nu också Porsche Center Linköping.

Fullserviceanläggningen i Linköping blir Porsches sjunde Porsche Center i Sverige vid sidan av dem i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Malmö och Stockholm.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.