Strålfors har nu aktiemajoriteten i Siaco

STRÅLFORS HAR NU AKTIEMAJORITETEN I SIACO Strålfors kontrollerar nu mer än 50 % av aktierna och rösterna i det franska börsnoterade företaget Siaco S.A. Prospekt avseende det offentliga erbjudandet om förvärv av resterande aktier har publicerats och tiden för accept av erbjudandet omfattar perioden 16 maj - 20 juni. Publicering av utfallet beräknas ske vid månadsskiftet juni/juli. Som tidigare meddelats (pressmeddelande 2000-04-13) har Strålfors träffat avtal om förvärv av 48,4 % av aktierna i Siaco. Handeln i Siacoaktien, som varit stoppad sedan den 12 april, återupptogs i måndags. Strålfors har sedan dess köpt aktier över börsen till ett pris motsvarande budpriset, d v s 23 EUR per aktie. T o m gårdagens handel har aktier motsvarande 3,6 % av totala antalet aktier och röster förvärvats. Det innebär att Strålfors nu kontrollerar 52 % av aktierna och rösterna i Siaco. Strålfors har en stark position inom satsningsområdet spel. Frankrike är en av Europas största och mest välutvecklade spelmarknader. Siaco, med ca 350 anställda, har en ledande position i Frankrike inom produktområdet grafiska spelprodukter. Företaget har tre produktionsenheter i parisområdet. Strålfors nuvarande franska aktiviteter kommer att samordnas med Siacos verksamhet. Siaco omsatte 1999 ca 400 milj SEK och hade ett rörelseresultat på ca 17 milj SEK. Med förvärvet ökar Strålfors sin omsättning till ca 3 miljarder SEK. Med förvärvet får Strålfors tillträde till en omfattande kund- och produktionsbas, som underlättar företagets expansion på den viktiga franska marknaden inom Strålfors' prioriterade verksamhets-områden InfoConcept, smarta kort och e-handel. Förvärvet stärker också Strålfors' position som europeisk marknadsledare inom segmentet grafiska spelprodukter. Strålfors är ett IT-fokuserat Business to Business- företag med grafisk tradition, verksamt med helhetslösningar inom området informationsöverföring. Koncernen omsatte förra året 2,6 miljarder och har egen verksamhet i 11 länder. Företaget har 1 580 anställda, varav 840 i Sverige. Strålfors aktier är noterade på Stockholmsbörsen sedan 1984. För ytterligare information kontakta: Per Samuelson Tel: 0372 - 854 40 VD och koncernchef, Strålfors Mobil: 0708 - 58 54 40 Kjell-Åke Jönsson Tel: 0372 - 852 34 Vice VD och ekonomidirektör Mobil: 0708 - 99 52 34 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00920/bit0002.pdf