Strålfors slutför köp av Telias utdataverksamhet och tecknar samarbets- och leveransavtal värderat till 120 miljoner Strålfors, ledande i Norden inom informationslogistik, övertar Telias utdataverksamhet från och med den 1 februari. Affären innebär att Telia överlåter utdataverksamheten till Strålfors som samtidigt får i uppdrag att svara för utskrift och distribution av teleräkningar och marknadsbudskap för Teliakoncernens olika affärsområden. Samarbets- och leveransavtalet gäller 3 år med option på förlängning. Affären är en följd av det Letter-of-Intent avseende köp av Telias utdataverksamhet som tecknades i december. Strålfors kommer under en kortare period att fortsätta bedriva utdataverksamheten i Telias lokaler, men avser att redan sommaren 2001 flytta denna till Strålfors anläggning på Nacka Strand i Stockholm. - Samarbetet med Telia visar att vår satsning på outsourcing inom informationslogistik är rätt, säger Per Samuelson, koncernchef och VD för Strålfors. Viktigast av allt är att vi nu i ännu högre grad än tidigare kan stödja Telias fokusering på sin kärnverksamhet och samtidigt tillföra ny kompetens till traditionella rutiner. Strålfors har lång erfarenhet av att med hög säkerhet och tillförlitlighet hantera affärskritisk information. Vi kan dessutom tillföra mervärden inom informationslogistikområdet, som t ex elektroniska betalningslösningar och lojalitetsprogram, fortsätter Per Samuelson. Strålfors är ett IT-fokuserat Business to Businessföretag med grafisk tradition, verksamt med helhetslösningar inom området informationsöverföring. Strålfors utvecklar, producerar och levererar system, tjänster och produkter för effektiv kommunikation av affärskritisk information. Koncernen omsätter 3 miljarder kronor och har egen verksamhet i 11 länder med totalt 1900 anställda. Strålfors aktier är börsnoterade på OM Stockholmsbörsen sedan 1984 För mer information kontakta: Per Samuelson, Strålfors Telefon: 0372-854 40 VD och Koncernchef Mobil: 0708-58 54 40 Per Nyström, Strålfors Mobil: 0709-72 95 00 Direktör Marknad och Information Presskontakt: Elisabeth Sjöberg, Strålfors Mobil: 0708-85 11 92 Växeln, Strålfors Telefon: 0372 - 85000 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00710/bit0002.pdf