Poströstningen 2002

Poströstningen 2002 1 600 000 svenskar valde att poströsta i årets val. En undersökning genomförd på uppdrag av Posten visar att 72 procent av de som poströstade upplevde att det fungerade "mycket bra". · Undersökningen är gjord av Mistat AB på uppdrag av Posten. 569 valberättigade personer medverkade vid analysen. · Enligt undersökningen som Posten låtit göra känner ungefär lika många personer till att man kunde poströsta (91 procent) som att man kunde rösta i vallokal (94 procent) i årets val. · 72 procent uppgav att det fungerade mycket bra att poströsta. I vallokal var motsvarande siffra 73 procent. · 39 procent av de tillfrågade uppgav att de poströstade för att de var upptagna på valdagen. 36 procent tycker att det är enkelt och smidigt och 13 procent anger flexibiliteten som skäl till att poströsta. · Årets valdeltagande minskade till 80,1 procent mot valet 1998 då 81,4 procent av befolkningen röstade. 1998 poströstade cirka 1 650 000 personer. I år poströstade cirka 1 600 000 personer. Poströstningen behåller således cirka en tredjedel av rösterna. Vid frågor kontakta: Postens presstjänst 08-23 10 10 eller press@posten.se Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3000 serviceställen ger vi daglig service till 4,1 miljoner hushåll och 500.000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med cirka 40.000 medarbetare och en omsättning på närmare 24,5 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/25/20020925BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/25/20020925BIT00160/wkr0002.pdf

Om oss

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2015 hade koncernen 35 000 anställda och en omsättning på cirka 40 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com