Europeiska kommissionen godkänner internt kapitaltillskott

EU-kommissionen har idag meddelat att den godkänner det interna kapitaltillskottet från PostNord Group AB till Post Danmark på 2,3 miljarder DDK. Tillskottet skedde 2018 och 2019.

– Beskedet om det godkända interna kapitaltillskottet är glädjande och välkommet. Det är positivt att Kommissionen delar vår uppfattning om att det interna tillskottet har beviljats i enlighet med marknadsvillkoren, och därmed inte är att betrakta som statligt stöd. Jag är också glad över den resultatförbättring vi har haft den senaste tiden i koncernen och att vi i dag är finansiellt starka vilket medför att vi kan fortsätta att investera i PostNords utveckling på samtliga marknader, konstaterar koncernens CFO Viktor Davidsson.

Samtidigt har EU-kommissionen meddelat att det kapitaltillskott på 667 miljoner SEK som PostNord AB fick från sina ägare, den svenska och danska staten, år 2018 måste återkrävas.

– Vi avvaktar nu besked från våra ägare rörande nästa steg, säger Viktor Davidsson.

PostNord Medierelationer
press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com