Landshövding Per Bill invigde Pyrocells biooljefabrik

Igår på eftermiddagen invigdes Pyrocells banbrytande anläggning i Gävle. Anläggningen som är den första i sitt slag framställer fossilfri bioolja av sågspån som därefter förädlas till biodrivmedel på Preems raffinaderi i Lysekil

Vid invigningen klippte landshövding Per Bill, Pyrocells ordförande Pontus Friberg och Nederländernas ambassadör Bengt von Loosdrecht gemensamt ett ceremoniellt band och höll varsitt kort tal.

Vi är stolta att Gävleborg är först i världen med en integrerad biooljefabrik. Här i regionen har vi ett motto att ”vi gört” och det visar Pyrocells företagsledning och ägarna Preem och Setra verkligen prov på. Under endast ett och ett halvt år har fabriken byggts och producerar nu bioolja från sågspån, ett imponerade snabbt genomfört projekt, säger Per Bill, Landshövding Gävleborg.

På plats närvarade Setras vd Katarina Levin och Preems vd Magnus Heimburg samt ett antal ledande politiker och näringslivsföreträdare.

Det är en historisk händelse att Pyrocell nu levererar icke-fossil råvara ur sågspån till Preems produktion av förnybara drivmedel och därmed på riktigt kan bidra till sänkta utsläpp i transportsektorn - från skogen till tanken, säger Pontus Friberg, ordförande Pyrocell.

Bild 1 invigning Pyrocell, från vänster Pontus Friberg, Per Bill och Bengt von Loosdrecht
Bild 2 invigning Pyrocell, från vänster Pontus Friberg och Per Bill

Om Pyrocell
Pyrocell ägs gemensamt av Setra och Preem och är en viktig länk i värdekedjan för förnybara drivmedel. Setra har råvaran, sågspånet, medan Preem har raffinaderier och tankstationer.

I Pyrocells anläggning kommer sågspånet förädlas till pyrolysolja som sedan utgör en förnybar råvara vid framställning av biodrivmedel vid Preems raffinaderi i Lysekil. Anläggningen startade sin produktion i september 2021. Produktionen är beräknad till 25 000 ton pyrolysolja per år.  Leverantör av anläggningen blir TechnipFMC med teknologi från holländska BTG-BTL.  Läs mer på pyrocell.se

Preems pressjour
press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast år 2030 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel, och senast 2035 ska vi vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav cirka 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2020 var Preems omsättning 68,2 miljarder SEK.