Preem får ny VD

Preem får ny VD efter att Michael G: son Löw går i pension den första april. Han kommer att efterträdas av Petter Finn Holland från Exxon Mobil.

Michael G: son Löw har varit VD för Preem sedan januari 2003. Innan dess arbetade han 27 år i det amerikanska oljeföretaget ConocoPhillips där han haft en rad internationella toppositionen. Hans tid på Preem har präglats av nytänkande, förändring och effektivisering samt en inriktning mot förnyelsebara drivmedel bland annat genom lanseringen av Evolution Diesel, en världsunik diesel baserad på skogråvaran tallolja. Michael kommer att behålla sin plats i Preems styrelse.

-          Michael har gjort ett fantastiskt jobb med att stärka Preems varumärke och göra Preem till ett effektivt raffinaderi och drivmedelsföretag med en grön och innovativ profil, säger Preems styrelseordförande och ägare Mohammed H. Al Amoudi.

Efterträdaren Petter Holland har en lång internationell erfarenhet och har sedan 1984 arbetat på ExxonMobil. Hans nuvarande position är Executive VP Manufacturing på Saudi Aramco/Mobils raffinaderi i Yanbu, Saudiarabien. Petter Holland är norsk medborgare och har en examen från Teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim.

-          Petter Holland har en imponerande meritlista med en gedigen erfarenhet från bland annat raffinering och varuförsörjning och jag är övertygad om att han kommer att fortsätta driva företaget på ett framgångsrikt sätt, säger Mohammed H. Al Amoudi.

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag och Nordens största raffineringsbolag med en kapacitet på över 18 miljoner m3 råolja varje år. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Cirka 65% av produktionen exporteras. Preems omsättning 2011 var 91 miljarder SEK.

Helene Samuelsson, Kommunikationschef, mobilnummer: 070- 450 12 22