Invigning av årets skulpturutställning på Kunglinga Djurgården

Den 7 juni kl. 13:00 inviger H.K.H Prins Daniel årets skulpturutställning på Kungliga Djurgården. Prinsessan Estelles Kulturstiftelse presenterar i år den amerikanska konstnären Alice Aycock. Fem monumentala skulpturer är installerade vid Djurgårdsbrunnskanalen, intill Folke Bernadottes bro och ett verk är placerat i Rosendals trädgård. Invigningen förrättas i år digitalt via Kulturstiftelsens hemsida www.preks.se.

Kungliga Djurgården gästas årligen av drygt 15 miljoner personer, vilket ger skulpturutställningen längs Djurgårdsbrunnskanalen en unik förutsättning att bli Sveriges mest välbesökta konstutställning. I tider av oro och ovisshet och när museer och andra kulturinstitutioner tillfälligt stänger sina lokaler fyller utomhusutställningen en extra viktig funktion. Alla är välkomna att - med bibehållen social distansering och utan kostnad - ta del av Alice Aycocks första separatutställning i Skandinavien.

OM ALICE AYCOCK

Alice Aycock, född 1946, är bosatt och verksam i New York. Hon räknas som en kvinnlig pionjär inom segmentet Land Art och är en av världens mest betydande skulptörer. Hennes verk ingår i museisamlingar världen runt. Aycock är även känd för sina offentliga utsmyckningar, som bland annat är placerade på fjorton universitet i USA. Flera av de nu aktuella skulpturerna har tidigare visats längs Park Avenue i New York.

Den gemensamma nämnaren för verken i utställningen på Kungliga Djurgården är rörelse och okontrollerbara krafter. Alice Aycock strävar efter att skapa visuella metaforer för vind- och vatten- energier och hon inspireras av stormar och extrema naturfenomen. ”Turbulence” är titeln på Alice Aycocks skulpturserie, och turbulens skulle kunna vara ett sammanfattande ord för våren och sommaren 2020. Det är en märklig tillfällighet att den konstnär vi valt att presentera i år har gestaltat turbulens och okontrollerbara energier genom hela sitt konstnärskap. Vi hoppas att Alice Aycocks skulpturer kommer att upplevas som energigivande och stimulerande, för det är något vi kan behöva i denna turbulenta tid.” säger Sara Sandström Nilsson, verksamhetsledare vid Prinsessan Estelles Kulturstiftelse.

OM UTSTÄLLNINGEN

Utställningen som visas 7 juni till 27 september kommer vara bemannad kl. 11–16 under hela perioden och guidade turer erbjuds dagligen. En audioguide har producerats med inläsning av konstnären själv och en svensk version med skådespelerskan Lena Endre som inläsare. Informa- tionen finns tillgänglig via stiftelsen hemsida www.preks.se samt appen Kungliga Promenader.

Stiftelsen har även producerat en utställningskatalog, med text på både svenska och engelska. Prinsessan Estelles Kulturstiftelse har i samband med utställningen genomfört ett samarbetspro- jekt med Konstfack. Samarbetet har bestått i att fyra studenter gjort sina examenarbeten utifrån Alice Aycocks konstnärskap och det har resulterat i en workshop, en lärarhandledning samt en audioguide anpassad till barn och unga. Detta konstpedagogiska material kommer att finnas tillgängligt via stiftelsens hemsida. Kulturstiftelsen samarbetar även med Tekniska museet som i sommar använder Alice Aycocks utställning och tematik i några av sina utbildningsprogram.

Detta är i linje med Prinsessan Estelles Kulturstiftelses mål att tillgängliggöra konst och kultur för alla.För mer information eller högupplösta bilder: press@preks.se Hemsida: www.preks.se
Instagramkonto: @preks_kulturstiftelse.

HITTA TILL UTSTÄLLNINGEN

Väganvisning: Besökare med bil kan parkera vid Sjöhistoriska museet. Det går också att ta buss 69 till hållplats Museiparken eller spårvagn, linje 7 till hållplats Bellmansro (plus ca 5 min. promenad).

OM PRINSESSAN ESTELLES KULTURSTIFTELSE

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse bildades hösten 2019 på initiativ av Kronprinsessparet med syfte att främja kulturverksamhet i Sverige. Det finns en kunglig tradition att stödja kulturlivet och en övertygelse om att konst och kultur är en nödvändighet för ett öppet och modernt samhälle. Kronprinsessparet vill aktualisera detta och visa på långsiktiga ambitioner genom tillkomsten av Prinsessan Estelles Kulturstiftelse. Initialt kommer fokus att vara att fortsätta driva och utveckla det redan etablerade skulpturprojektet på Kungliga Djurgården. Stiftelsen finansieras av privata donationer.

I styrelsen: H.K.H. Prins Daniel, Elin Annwall, Lena Josefsson, Staffan Larsson och Johan Ericsson som ordförande. Styrelsen biträds av ett konstnärligt råd bestående av Richard Julin, Iris Müller Westermann och Lars Nittve. Verksamhetsledare är Sara Sandström Nilsson.

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse följer noggrant utvecklingen av covid-19-pandemin och anpassar sig efter rådande direktiv och riktlinjer. Meddela om du önskar boka tid för enskild visning.

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse
Sara Sandström Nilsson, Verksamhetsledare
press@preks.se

Prinsessan Estelles kulturstiftelse har bildats med syfte att främja kulturverksamhet i Sverige. Fokus för stiftelsen är initialt att fortsätta och att utveckla det temporära skulpturutställningsprojekt som arrangerats på Kungliga Djurgården sedan 2016. Med detta initiativ vill Kronprinsessparet framhålla konsten och kulturens betydelse för ett öppet och modernt samhälle. Verksamhetsledare är Sara Sandström Nilsson. Stiftelsens styrelse utgörs av H.K.H. Prins Daniel, Elin Annwall, verksamhetschef Kronprinsessparets stiftelse, Lena Josefsson, ordf. Moderna Museets vänner, Staffan Larsson, ståthållare Kungl. Hovstaterna. Ordförande är Johan Ericsson. Styrelsen biträds av ett konstnärligt råd bestående av Richard Julin, chef för Accelerator i Stockholm, Iris Müller-Westerman, chef för Moderna Museet i Malmö, Lars Nittve, f.d. chef för Tate Modern i London, Moderna Museet i Stockholm och M+ i Hongkong.