Gyros väljer Prevas för strategisk IT

Gyros väljer Prevas för strategisk IT Prevas Life Science stärker sin ledande ställning Gyros AB, som är en stor Nordisk riskkapitalsatsning inom bioteknik, utvecklar en avancerad teknologi som möjliggör snabba experiment med ytterst låg förbrukning av viktiga och begränsat tillgängliga substanser. Tekniken innebär ett viktigt steg mot att utveckla nya läkemedel fortare och billigare. Teknologin kräver en omfattande programvaruutveckling, vilken IT-konsulten Prevas kommer att driva under ett flerårigt samarbete. Gyros teknologi är baserad på CD-skivor och CD-spelare, men är applicerad på bioteknik och diagnostik. CD-skivorna är omgjorda till små laboratorier där centrifugalkraften flyttar vätskor då skivan roterar. Ett mycket komplicerat nätverk av ytterst små kanaler och hålrum i skivan gör att olika vätskor och preparat blandas och interagerar enligt ett förutbestämt schema beroende på vilken analys som skall utföras. * Våra produkter bygger på en kombination av avancerade analystekniker och mikrofluidik, men IT spelar en avgörande roll i ett avancerat projekt som detta, säger Maris Hartmanis, vd för Gyros. * Genom att använda Prevas för IT-lösningarna kan vi fokusera oss på att utnyttja vår kärnkompetens och därmed korta tiden till marknadslansering, fortsätter Hartmanis. Det långsiktiga samarbetet mellan Prevas och Gyros inleds med en projektgrupp på fem personer från Prevas Life Science i Uppsala där utvecklingsarbetet sker. Flera av Prevas IT-konsulter är också biotekniker, vilkas tvärvetenskapliga kunskap passar just denna typ av projekt. Kontaktpersoner Mats Grahn Jonas Wiström Affärsområdeschef Prevas Life Science VD Prevas Tel: 018-56 27 27 Tel: 08-681 40 31 Mobiltel: 070-568 27 27 Mobiltel: 070-608 12 20 E-mail: mats.grahn@prevas.se E-mail: jonas.wistrom@prevas.se Om Prevas Prevas är ett snabbväxande konsultföretag inom IT med ca 265 medarbetare inom affärsområdena industriella IT-lösningar, life science, media.com och e-security. Till Prevas hör också ett dotterbolag med ca 60 anställda verksamma inom området produktionsautomation. Prevas är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Kännetecknande för Prevas lösningar är leveranssäkerhet, kvalitet och fast pris. Se även även www.prevas.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00630/bit0002.pdf