NASDAQ-företaget Primix Solutions förvärvar PRIMANT

NASDAQ-företaget Primix Solutions förvärvar PRIMANT Primix Solutions Inc, ifrån USA, meddelar idag att det har förvärvat PRIMANT, Öresunds ledande Internetkonsultföretag. Förvärvet innebär att Primix etablerar sig i Europa och har valt att satsa i den snabbt växande Öresunds-regionen. Anledningen till att Primix tar detta steg nu, är en stor efterfrågan på internationella e-business-lösningar från kunder som har verksamhet i såväl USA som Europa. Ett exempel är Perstorp Flooring(PERGO) där Primix i samarbete med PRIMANT levererar e-business lösningar både till Perstorps kunder och återförsäljare. "Sverige och Danmark, med den högsta Internet-penetrationen i Europa, ger oss en idealisk start för vår expansion i Europa", säger Lennart Mengwall, styrelseordförande och CEO på Primix. "Med detta förvärv har vi snabbt kunna etablera ett brohuvud i Sverige och Danmark med en erfaren lokal ledning, teknisk talang och en lång rad med framstående kundföretag såsom Ericsson, SAS, AstraZeneca, Svedala Industri, Trelleborg, IKEA och Tetra Pak. Med 65 anställda och expertkompetens inom Microsofts programvaror och teknologier kommer PRIMANT att väsentligt förstärka Primix tekniska leveransförmåga". "Primix kommer att accelerera vår utveckling från ett framgångsrikt Internetföretag till ett Strategic Internet Services-företag, menar Hans Möller VD för PRIMANT och Primix i Skandinavien. När vi under senaste halvåret granskade potentiella partners fann vi inget annat företag med det djupa kunnande som vi kan se här. Våra kunder och anställda kommer att kunna få stor nytta av denna fantastiska tillgång i form av metoder och expertis". "Vi märker redan nu en positiv effekt i vårt försäljningsarbete genom fusionen med Primix", tillägger Thomas Haagendal, VD för PRIMANT i Danmark."Kunder formligen skriker efter e-business for grown ups." Lennart Mengwall avslutar med: "Denna kombination med Primix och PRIMANT med våra gemensamm tillgångar kommer att resultera i en mycket förmånlig situation för alla inblandade parter - kunder, anställda och aktieägare på båda sidor om, inte bara Öresund utan även Atlanten". Primix förvärvar PRIMANT med 1 miljon egna aktier till PRIMANTs aktieägare med en tilläggsköpeskilling knuten till framtida resultat hos PRIMANT. PRIMANT är ett expansivt Internetkonsultföretag i Öresundsregionen. Sedan starten i januari 1998 har företaget vuxit med lönsamhet till 65 anställda. PRIMANT fokuserar på Microsofts teknologier och är Certified Technical Education Center både i Malmö och Köpenhamn. PRIMANTs konsulter har en toppnotering (163 st) i antal Microsoft certifikat. Primix Solutions Inc. är en global e-business leverantör starkt engagerad i att hjälpa kunder definera, utveckla och utnyttja lösningar inom e- business. Primix essential e-business ger kunden strategisk, teknisk och kreativ experthjälp och stärker existerande affärsrelationer genom användning av Internet teknologi. Primix samarbetar med sina kunder för att ta fram lösningar inom e-commerce, Customer Relationship Management och Knowledge Management. Primix Solutions har kunder som A.T., Cross, Apple Computer, Baker Hughes, Data General, The Gillette Company, Lucent technologies, Rockwell Collins och Standard & Poor's. Ytterligare information om företagen, deras verksamhet, kunder och tjänster finns på www.primix.com eller www.primant.se . Det finns också möjlighet att maila till info@primix.com eller info@primant.se Statements made in this press release, other than those concerning historical information, should be considered forward-looking and subject to various risks and uncertainties. Such forward-looking statements are made based on management's belief as well as assumptions made by, and information currently available to, management pursuant to the 'safe harbor' provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Primix Solutions' actual results may differ materially from the results anticipated in these forward-looking statements as a result of a variety of factors, including the ability of the Company to manage the integration of Primant and the Company and to achieve the intended benefits of the transaction; the ability of the Company to retain key employees; and those factors identified in Primix Solutions' Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended December 31, 1998, and its Quarterly Reports on Form 10-Q and subsequent reports filed with the Securities and Exchange Commission. För mer information kontakta Peter Gynnerstedt Frank Maniero PRIMANT AB Primix Solutions Inc +46 40 30 14 80 +1 617 923 65 00 peter.gynnerstedt@primant.se fmaniero@primix.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00980/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00980/bit0002.pdf