Sju av tio av Privilege Portfolios aktiefonder går bättre än index

Report this content

Sju av tio av Privilege Portfolios aktiefonder går bättre än index 71,4 procent av fondbolaget Privilege Portfolios alla aktiefonder presterade bättre än index per den 31 december 2002. Siffran baseras på utfallet under två år och kan utläsas ur färsk statistik från den internationella databasen Micropal. - Aktiv förvaltning är en viktig orsak till att vi kan visa bra resultat, säger Ulrika Bergman, Nordenchef på Privilege Portfolio och fondförvaltaren Morley Fund Management i London. När det finns en flora av fonder kan det vara en poäng att inte bara välja fond utan att även välja förvaltare som bevisligen har stabila och framgångsrika investeringsprocesser, tillägger Ulrika. Privilege Portfolio har under hösten etablerats i Norden. Distributörer av fonderna för privatpersoners sparande utgörs för närvarande här av Avanza, Nordnet, Fondmarknaden samt PPM. - Det är roligt att till exempel vår Nordic Growth Fund har gått 10,7 procent bättre än jämförelseindex, säger Ulrika. Privilege Portfolio är det Pan-europeiska fondbolaget i den brittiska koncernen Aviva plc (Aviva), där Pehr G Gyllenhammar är styrelseordförande. Morley Fund Management är ett helägt dotterbolag i Aviva och förvaltar 1500 miljarder kronor. För ytterligare information vänligen kontakta: Ulrika Bergman, regionchef Norden, Privilege Portfolio/ Morley Fund Management. Telefon: +44 (0) 20 7809 6565 (London). Mobil: +44 (0) 7736 63 04 79. E-post: ulrika.bergman@morleyfm.com Lena Berg, pr-konsult. Telefon: 08-568 49 490. Mobil: 0733-90 95 25 E-post: lena.berg@tpsglobal.com Notes to Editors: · This press release has been issued by Privilege Portfolio International. · The value of an investment in the Privilege Portfolio funds can fall as well as rise. The investor may not get back the original amount invested. · The information contained within this document should not be construed as a recommendation to purchase or sell stocks. · Privilege Portfolio is the Luxembourg domiciled investment fund of the Aviva Group with 29 sub-funds ranging from lower risk money market and bond funds through international and regional equity funds to more speculative single country and theme funds. · Morley Fund Management Limited is the Investment Adviser to Privilege Portfolio and is a member of the Norwich Union Marketing Group, members of which are regulated in the UK by the Financial Services Authority for life assurance, pensions and investments. Morley Fund Management Limited is an Aviva company. · Aviva is the UK's largest insurance group, one of the top-five life insurers in Europe and has substantial positions in other markets around the world. Aviva is the world's seventh-largest insurer based on worldwide gross written premiums. · Aviva's principal business activities are long-term savings, fund management and general insurance, with worldwide premium income and investment sales from ongoing business of more than £28 billion, and over £200 billion in assets under management at 31 December 2001. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00020/wkr0002.pdf