PRO ställer politikerna mot väggen – vad händer för äldre efter valet?

Var fjärde väljare är pensionär. Ändå är det oroväckande tyst i valrörelsen kring frågor som är viktiga för 1,8 miljoner väljare. I Västra Götaland behövs nästan 65 000 nya bostäder för äldre fram till 2030. Idag lever 20 785 kvinnor i länet under fattigdomsgränsen. Under sex augustidagar ställer PRO därför politikerna mot väggen. På fredag 22 augusti är det dags i Göteborg.

– Vi vill ha svar från de två stora partierna, S och M, vad de tänker göra om de vinner valet, när det gäller fattigpensionärer, skatt på pension, boende för äldre och äldreomsorg, säger Curt Persson, ordförande i PRO.

200 000 pensionärer i Sverige har en pension som ligger under EU:s fattigdomsgräns på 10 800 kronor i månaden – före skatt. Det är framför allt äldre kvinnor. I Västra Götaland berör det 20 785 kvinnliga pensionärer.

– I ett välfärdsland som Sverige ska ingen pensionär behöva leva under fattigdomsgränsen. Det är en skam att detta får fortgå, säger Curt Persson.

För att klara äldres efterfrågan på bra boende behövs det fram till år 2030 byggas 350 000 nya bostäder för äldre, varav nästan 65 000 i Västra Götaland.

– Det är ett svindlande antal med tanke på att det råder bostadsbrist i 135 kommuner och brist på hyresrätter i hela landet, säger PRO Göteborgs ordförande Sven Carlsson.

PRO bjuder nu in till sex augustidagar med mingel, underhållning och politik. I Göteborg möts Anna Johansson, Socialdemokraterna, och Lars-Arne Staxäng, Moderaterna.

Göteborg den 22 augusti

FLUNSÅSPARKEN kl. 13.00

* Shirley Clamp
* Johanna Hjort
* LUZ ukeleleorkester

POLITIKERDEBATT:
Lars-Arne Staxäng, Moderaterna och Anna Johansson, Socialdemokraterna kl. 15.00

För ytterligare information:

Johanna Hållén, press- och policychef, PRO

Rosmarie Sundström, redaktör för webb och sociala media

Foton:

Curt Persson

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med cirka 400 000 medlemmar. PRO har cirka 1 300 föreningar över hela landet.

Om oss