Örebro läns landsting sparar pengar med iSCSI

Örebro läns landsting har valt iSCSI istället för fibre channel för backup mot disksystem. Anslutningen utnyttjar befintliga ethernet-kort vilket gör att man nu sparar cirka 40 000 kronor jämfört med alternativet fibre channel-utrustning. – 90 procent av alla applikationer klarar sig med iSCSI, och det gäller både prestanda såväl som säkerhet. Tyvärr finns det fortfarande en tröghet på marknaden, men snart kommer genombrottet på bred front, säger Per Ernedal, marknadschef på IT-integratören PROACT. På Riksbyggen har PROACT hjälpt till att installera flera system som har varit i drift i ungefär ett år. Men i Riksbyggens fall var det inte kostnadsaspekten i första hand som gjorde att man valde iSCSI, utan snarare ett strategiskt beslut att flytta data från servrarnas lokala diskar i syfte att skapa en mer dynamisk miljö . - Vi kör vår Microsoft SMS-miljö med iscsi och även en hel del andra system. Det fungerar helt problemfritt, säger Thomas Ericson på Riksbyggens IT-avdelning. PROACT har gjort ett strategiskt val att rekommendera iSCSI som ett prisvärt och stabilt alternativ i diskussionen med sina kunder. Redan har flera installationer gjorts och ytterligare är på gång. PROACTs analys är att SAN ofta blir onödigt dyrt och eftersom iSCSI har så många kostnadsmässiga fördelar vill man nu att kunderna ska överväga iscsi som ett seriöst alternativ. – Det finns en uppfattning om att iscsi inte är tillräckligt snabbt men i många fall är fibre channel som att köpa en formel1-bil för att åka till ICA Maxi och handla, säger Per Ernedal. Tillämpningsområden där iSCSI passar väl och kommer att implementeras allt mer är exempelvis Microsoft Exchange och SQL-databaser. Ytterligare information Per Ernedal, marknadschef Norden, PROACT, tel: 08-410 666 50, e-post: per.ernedal@proact.se. Håkan Sigfridsson, regionchef, PROACT Linköping, tel: 013-465 68 51, e-post: hakan.sigfridsson@proact.se. Ulf Lindholm, Bite Communications; tel: 08-58 70 58 46, e-post: ulf@bitepr.se.