• Prodacapo/

Report this content

Linde Gas AG, affärsområde Specialty Gases, har valt Prodacapos Balanced Scorecard Manager att införas globalt Linde Gas AG, Europas näst största producent av industrigaser och nummer fyra i storlek i världen, skrev i april 2001 ett avtal med Prodacapo om att införa Prodacapos mjukvara Balanced Scorecard Manager globalt i affärsområdet Specialty Gases. Nu en månad senare kan Linde Gas AG se de första resultaten. Hittills har lyckade implementationer skett i Australien, Tyskland, England, Singapore och på huvudkontoret i München. Linde Gas AG producerar och säljer industriell- , läkemedels- och andra specialgaser av högsta kvalité. Tillväxten var tvåsiffrig förra året (2000) och totalt slutade omsättningen på över 636 miljoner Euros. Företaget har ca 8000 anställda i över 50 länder. Med en decentraliserad företagsstruktur, koordinerad ifrån huvudkontoret i München, Tyskland, så kan företaget effektivt betjäna kunder på deras lokala marknader. I USA, Fjärran Östern och Australien opererar Linde Gas under lokala företagsnamn. "Linde Gas AG har valt Prodacapo därför att Prodacaps mjukvara erbjöd den bästa integrerade lösningen med en kombination av Balanced Scorecard, Aktivitetsbaserad kalkylering / styrning och Processtyrning. Prodacapos system är enkelt att använda och har utmärkta grafiska scorecards och rapporter. Prodacapos mjukvara ger oss möjligheten att totalt driva mer förbättringar i vårt företag än någon annan mjukvara vi jämfört med", säger Christian Friedrich, Business Development North America, Asia and Pacific, Linde Gas AG. "Affären med Linde Gas AG visar på styrkan i vår unika lösning, nämligen möjligheten att i en och samma programvara efterhand komplettera ett Scorecard med lösningar för kostnadseffektivisering och förbättrad kund- och produktlönsamhet," säger Benny Ström, VD Prodacapo AB. Konkurrensen inom gasindustrin är, liksom inom många andra branscher, extrem och Linde Gas AG har identifierat att för att lyckas måste företaget tänka globalt men agera lokalt. Kundernas behov och möjligheter på marknaden varierar från land till land men krav spänner också över landsgränserna vilket gör det absolut nödvändigt att koordinera strategier i hela företaget. För att vara framgångsrika måste all personal, inklusive de i nyköpta företag, koordineras och förbättringar drivas inom säkerhet, kvalitet, kundservice och lönsamhet. Resultat Det balanserade styrkortet har visat sig vara ett utmärkt ramverk för att synkronisera internationella och regionala strategier inom de delar av Linde Gas AG där man hittills infört styrkortet. Det har utgjort ett verktyg för förståelse och kommunikation av kritiska framgångsfaktorer för framgång i de olika regionerna och gett de regionala företagen en bättre förståelse för globala strategier, och hur de regionala affärerna skall bidra till att de globala målen uppnås. "Linde Gas AG kan redan nu se att Prodacapos mjukvara kommer att utgöra ett kraftfullt verktyg för att driva förändringar och förbättrat resultat, både globalt och lokalt", säger Christian Friedrich, Business Development North America, Asia and Pacific, Linde Gas AG. Om Prodacapos mjukvarulösning för styrning, mätning och förbättring Prodacapos Balanced Scorecard Manager är en av komponenterna i Prodacapos integrerade mjukvara. Tillsammans med de andra modulerna för aktivitetsbaserad kalkylering / styrning, processtyrning och planering, kan organisationer översätta strategi till handling, driva verklig kund- och produktlönsamhet, förbättra kostnadseffektiviteten och öka exaktheten och enkelheten i sin planering. Varje komponent är designad att fungera som en fristående lösning eller tillsammans med en eller fler av de andra komponenterna för att ge den totala lösning som är rätt i varje enskilt företags / organisations situation. Prodacapo Prodacapo är en av världens i dag ledande leverantörer av Enterprise Performance Management applikationer. Mjukvarulösningen innehåller komponenter för: Balanced Scorecard, Activity Based Management, Process Management och Business Planning och har bevisat ge mätbara resultat. Ledande företag och organisationer i över 50 länder använder i dag Prodacapo. För mer information: Patrick Olsson, Marknadschef, Prodacapo AB Tel: + 46 7 698 25 03 Email: patrick.olsson@prodacapo.com www.prodacapo.com www.linde.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010522BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010522BIT00270/bit0001.pdf