Projektplatsen fortsätter att expandera i Europa

Projektplatsen fortsätter att expandera i Europa Projektplatsen, den svenska webbtjänsten för projektsamverkan, fortsätter expansionen i Europa. Den här gången utvecklar företaget en lokalt anpassad tjänst för den tyska marknaden. Projektplatsen tog nyligen in 70 miljoner kronor i en andra finansieringsrunda och lanseringen i Tyskland är ytterligare ett steg i strävan att bli Europas ledande tjänst för professionellt projektarbete på Internet. Projektplatsen inledde sin europeiska satsning i slutet av förra året när tjänsten lanserades i Holland och Storbritannien. Etableringen i Tyskland är ett stort och viktigt nästa steg i företagets europeiska expansion eftersom Tyskland är en av världens största marknader och representerar cirka en fjärdedel av EU:s BNP. Tyskland vaknade sent när det gäller Internet, men under de två senaste åren har det tyska Internet-användandet mognat kraftigt. Vi har gjort bedömningen att det är en perfekt tidpunkt att lansera tjänsten i Tyskland just nu, , säger Magnus Ingvarsson, vice VD och en av grundarna av Projektplatsen. Verksamheten beräknas starta om drygt en månad och kontoret etableras i Hamburg. Att vi placerar vårt kontor i Hamburg beror på flera faktorer, säger Magnus Ingvarsson. En är att Hamburg är Tysklands näst största stad. En annan är att det är en internationell storstad där det finns många företag i branscher som telekom, kommunikation, media och Internet. Projektplatsen lanserade sin första tjänst, Projektplatsen.se, hösten 1998 i Sverige och har sedan dess startat kontor i Oslo, Amsterdam och London. Företaget har idag drygt 25 anställda och cirka 60 000 professionella användare av tjänsten. Målet är att fortsätta expandera och bli Europas ledande Internettjänst för professionellt projektarbete. Men företaget ska fortsätta att växa med sunt förnuft. Vi har hittills lyckats växa med små medel och att expandera snabbt är inte så viktigt eftersom den ena konkurrenten efter den andra går omkull efter att ha vuxit för snabbt. För oss är det viktigare att marknaderna är mogna och att Internet-infrastrukturen är väl utbyggd innan vi går in, säger Magnus Ingvarsson. Projektplatsen har lyckats attrahera kapital från tunga investerare som t ex i2i venture (genom sitt samarbete med Woodbridge, som ägs av familjen Thomson i Kanada), Investor Growth Capital samt Arctic Ventures. Vi har fått de här investerarna eftersom vi på flera europeiska marknader visat att vår affärsidé håller och att tjänsten är efterfrågad. Nu ser vi en enorm potential att upprepa succén på den tyska marknaden, avslutar Magnus Ingvarsson. För ytterligare information, kontakta Magnus Ingvarsson, vice VD, tfn 08-545 251 54, 0708-34 97 96, magnus.ingvarsson@projectplace.com Mattias Malmgren, tf Country Manager Tyskland, tfn 0733-50 10 33, mathias.malmgren@projectplace.com Projectplace International AB Projektplatsen.se riktar sig till de som ofta jobbar i projekt tillsammans med kollegor, kunder och partners. En projektplats är en skyddad plats på nätet med flera praktiska funktioner och tjänster för projekt- och dokumenthantering samlade på ett ställe. En projektplats skapas på några minuter och är alltid tillgänglig för projektets medlemmar via Internet och en vanlig webbläsare. För ytterligare information besök: www.projektplatsen.se, www.projectplace.com, www.prosjektplassen.no, www.projectplace.co.uk, www.projectplace.nl. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00950/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00950/bit0001.pdf