Projektplatsen och Sida sluter avtal

Projektplatsen och Sida sluter avtal Projektplatsen, det ledande företaget för projektarbete på Internet, har tecknat avtal med Sida. Tjänsten Projektplatsen.se ska möjliggöra för Sida att effektivt knyta samman medarbetarna i sina internationella projekt. - Vi har många samarbetspartners runt om i världen som inte kommer åt Sidas intranet, vilket ställer till problem. Genom att använda Projektplatsen.se kan nu alla projektmedlemmar komma åt allt material, oavsett var de befinner sig, säger Maria Melbing på Enheten för verksamhetsutveckling hos Sida. Biståndsorganisationen har under våren testat olika system på marknaden och för första gången gjort en upphandling och slutit avtal om en webbtjänst. - Sida kommer till att börja med att pilottesta tjänsten i olika projekt fram till nästa sommar. Därefter övergår förhoppningsvis avtalet i permanent drift, vilket innebär att Projektplatsen.se kommer att finnas tillgänglig för alla Sidas anställda och samarbetspartners, säger Markus Pehrsson, ansvarig för Sidaavtalet på Projektplatsen. Projektplatsen tillhandahåller en effektiv, säker och användarvänlig webbtjänst som underlättar för människor att samarbeta och kommunicera. Den lämpar sig speciellt väl för arbete över organisationsgränser och ger dessutom medlemmarna i ett och samma projekt möjlighet att arbeta i olika språkversioner. - Våra anställda reser mycket samtidigt som vi jobbar väldigt nära våra geografiskt spridda samarbetspartners. Detta har ställt höga krav på mobilitet och Projektplatsen.se kommer därför att underlätta arbetet mycket, säger Maria Melbing. - Vi kan till exempel jobba i ett projekt tillsammans med Rädda Barnen, Röda Korset och externa konsulter, utan att behöva oroa oss för att projektmedlemmarna inte kommer åt dokument eller inte är uppdaterade om vad som händer och sker i projektet, avslutar hon. För ytterligare information, kontakta: Markus Pehrsson, Projectplace International AB, 08-545 251 78, markus.pehrsson@projektplatsen.se Projektplatsen (Projectplace International AB) Företagets affärsidé är att utveckla och på en global marknad tillhandahålla en organisationsneutral Internettjänst för professionellt projektarbete. Tjänsten Projektplatsen.se riktar sig till de som arbetar i projekt tillsammans med kollegor, kunder och partners. En projektplats är en skyddad plats på nätet med många praktiska funktioner och tjänster för projekt- och dokumenthantering samlade på ett ställe. En projektplats är alltid tillgänglig för projektets medlemmar via Internet och en vanlig webbläsare. Den svenskutvecklade tjänsten är marknadsledande i Europa och finns representerad med specifika språkversioner och lokal representation i Norge, Holland, Storbritannien och Tyskland. www.projektplatsen.se/press Sida (Styrelsen för internationellt utvecklingsarbete) Sida är Sveriges myndighet för bilateralt internationellt utvecklingssamarbete, samt merparten av samarbetet med Central- och Östeuropa. Sida har ca 650 medarbetare i Stockholm, Kramfors samt vid ambassader och konsulat i länder med mer omfattande verksamhet (ett hundratal i utlandstjänst). Målen för Sidas verksamhet är satta av riksdag och regering. För att nå dessa mål har Sida tagit fram fyra handlingsprogram, som styr verksamheten: minskad fattigdom, omsorg om miljön, rättvisa och fred samt jämställdhet. www.sida.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00900/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00900/bit0001.pdf