Chundsell Medicals AB byter namn till Prostatype Genomics AB

Det svenska Med tech företaget Chundsell Medicals AB som tillverkar, marknadsför och säljer det unika prognostiska gentestet Prostatype som används för att ge sjukvården tydligare information om vilka patienter som behöver behandlas för sin prostatacancer eller inte, har beslutat sig för namnändring på företaget till Prostatype Genomics AB.

- Bolagets bedömning är att ett namnbyte på verksamheten ger externa intressenter en tydligare bild över bolagets kärnverksamhet. Gentester som hjälper sjukvården att prioritera och välja rätt behandling är på stark frammarsch, inte minst inom området prostatacancer. Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige där behovet av patientspecifik information är ytterst viktigt för att kunna välja rätt behandling, om nu patienten ska behandlas överhuvudtaget. Detta inte minst med tanke på de operationsköer som Covid-19 har och kommer att orsaka, kommenterar Fredrik Persson, VD på Prostatype Genomics AB.

För mer information, vänligen kontakta Fredrik Persson, VD på Prostatype Genomics AB, fredrik.persson@prostatypegenomics.com, 073 049 77 01.

Prostatype är ett gentest som finns tillgängligt för patienter och behandlande urologer som ett kompletterande beslutsunderlag inför frågeställningen behandling eller inte behandling av prostatacancer. Testet är utvecklat av en forskargrupp på Karolinska Institutet och tillhandahålls av Prostatype Genomics AB.