Låt inte julruschen bli en julkrasch - lämna din handdator hemma

Låt inte julruschen bli en julkrasch - lämna din handdator hemma Lämna din handdator eller bärbara dator hemma när du ger dig ut i julruschen. Annars riskerar du att förlora den - och all information som finns på den. Det rådet ger det svenska IT-säkerhetsbolaget Pointsec Mobile Technologies till alla sina kunder världen över, bland annat mot bakgrund av resultaten från bolagets årliga undersökning "Mobile Usage Survey". Undersökningen visar att 25 procent någon gång har blivit av med en handdator eller bärbar dator. Konsekvenserna kan bli ödesdigra, med stulen identitet, kantstött rykte eller till och med oönskad påhälsning i ditt företags datanätverk. Inför julen ökar riskerna ytterligare att bli av med en smart telefon eller handdator: · I trängseln när alla julhandlar och du är fullastad med kassar. · På tåg och bussar som fylls när folk lämnar bilen hemma eftersom det är ont om parkeringsplatser eller för att det serveras snaps till jullunchen. · På banker och postkontor när folk skickar paket eller tar ut pengar. · På restauranger och barer när folk firar på julfesterna. Enligt undersökningen är det vanligaste stället att bli av med sin bärbara dator eller handdator i baksätet på taxin, kanske på väg hem från julfesten eller från den stora julklappsinhandlingsrundan. En fjärdedel av alla borttappade datorer har blivit kvar i taxisätet. Den näst mest riskfyllda stället att ha med sig en bärbar dator på är på krogen. Var femte av de drabbade har skrivit förlustanmälan efter att ha besökt en restaurang eller en bar. Som om tröttheten efter julfesten eller dammet i plånboken efter julklappsinköpen inte var nog - tänk dig att du samma morgon dessutom upptäcker att din handdator är borta. På samma förlustkonto kan du samtidigt sätta upp en lång rad av detaljer från ditt liv, både från det personliga och från det arbetsrelaterade. En tredjedel av alla handdatorägare brukar ladda ner bankkontouppgifter, PIN-koder, kreditkortsinformation och massor av information om personliga och affärsrelaterade kontakter. Många har dessutom struntat i att skydda informationen. En tredjedel hoppar över användandet av lösenord och 57 procent har ingen kryptering. Risken med det dåliga skyddet är att man blir ännu ett offer i statistiken över handdatoranvändare som blivit av med information till en tjuv och kanske i förlängningen en konkurrent. Det värsta kanske ändå är risken att få sin identitet "stulen". En person som blivit av med sina personliga och affärsrelaterade uppgifter får i genomsnitt lägga 300 timmar på att återställa allt till det normala. - Vi vill inte vara mörkrets budbärare i jultider, utan bara fästa folks uppmärksamhet på att den här sortens problem är vanliga i vardagen och att riskerna ökar ytterligare i julstöket. Ofta fäster man ingen uppmärksamhet på det förrän man drabbats, och då är det ju lite sent. Vi vill uppmana alla att åtminstone lämna sina handdatorer och laptops hemma på kontoret om de inte är tillfredsställande skyddade, säger Peter Larsson, vd på Pointsec Mobile Technologies. Till sist: Om det känns besvärligt att ge sig ut i julträngseln utan mobiltelefonen, kom ihåg att hålla ordentlig koll på den. Var fjärde mobiltelefonanvändare har redan blivit av med en mobiltelefon. För ytterligare information, kontakta gärna: Peter Larsson, vd, Pointsec Mobile Technologies, tel. 08-459 54 91 alt. 0708-32 72 68 ------------------------------------------------------------------------ Pointsec Mobile Technologies AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB. Företaget utvecklar och marknadsför accesskontrolls- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer, smarta telefoner m.m. Pointsec Mobile Technologies har 47 anställda och kontor i San Francisco, Washington DC och Chicago i USA, i Cambridge i Storbritannien, i Düsseldorf i Tyskland och i Stockholm, Falun och Sundsvall. Besök även: www.pointsec.com. Protect Data AB är en koncern som erbjuder heltäckande IT- säkerhetslösningar för stora företag och organisationer. Företaget fokuserar idag på fyra affärsområden: digitala identiteter och resurssäkerhet, nätverkssäkerhet, antivirus och innehållssäkerhet, samt konsulttjänster för informationssäkerhet. Inom dessa områden erbjuder man heltäckande IT-säkerhetslösningar baserade på bland annat accesskontroll- och krypteringssystem, antivirussystem, brandväggar, digital vakttjänst, användaridentifiering och innehållskontroll, säkra VPN- och PKI-lösningar, digitala signaturer samt system för säkra transaktioner. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien och USA. Protect Data har ca 100 anställda och är noterat på Stockholmsbörsen. Besök även: www.protectdata.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/11/20031211BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/11/20031211BIT00700/wkr0002.pdf