Pointsec Mobile Technologies tecknar avtal med WM-data

Pointsec Mobile Technologies tecknar avtal med WM-data IT-säkerhetsföretaget Protect Datas dotterbolag Pointsec Mobile Technologies har tecknat ett avtal med WM-data AB gällande leverans av säkerhetslösningen Pointsec®. WM-data kommer att använda Pointsec® för att skydda känslig information på sina bärbara datorer i samtliga nordiska länder. Ordervärdet beräknas till drygt 2 MSEK. - I konsultbranschen arbetar av naturliga skäl en stor del anställda med mobila terminaler. WM-data ser på det här sättet till att de kunder som köper deras tjänster kan vara trygga i att känslig information inte hamnar i orätta händer. Dessutom är avtalet ännu ett bevis för hur väl Pointsec® fungerar i en större organisation, även när den är geografiskt spridd, säger Jonas Areskoug, Europaansvarig för Pointsec. WM-data har över 8 000 anställda och försäljningen uppgick förra året till över 13 miljarder SEK. Pointsec-licenserna är i första hand avsedda för WM-datas anställda, men WM-data kommer även att erbjuda Pointsec som en tjänst till kunder som outsourcat sin IT-drift till WM-data. Pointsec är ett säkerhetssystem som skyddar all information och programvara på bärbara och stationära PC samt på handdatorer med hjälp av kryptering. Endast den användare som uppger korrekt identitet och lösenord kan komma åt informationen på datorn. Pointsec är utvecklat för större organisationer och företag och är anpassat för att enkelt och kostnadseffektivt kunna installeras och administreras centralt över ett nätverk, vilket WM-data kommer att utnyttja för att understödja användare runtom i Norden. Pointsec Mobile Technologies har tidigare haft stora framgångar inom IT- och telekomsektorn (Cisco, Ericsson, med flera) och bland myndigheter (amerikanska justitiedepartementet, amerikanska försvarsdepartementet med flera). Produkten Pointsec fick i mars i år högsta betyg i en test av USA:s mest lästa IT-säkerhetstidning, SC Magazine. Pointsec fick helhetsbetyget fem stjärnor av fem möjliga och utmärkelsen "Bästa Köp". För ytterligare information kontakta gärna: Thomas Bill, vd, Pointsec Mobile Technologies AB, tel. 08-459 54 95 alt. 070-542 62 71 Jonas Areskoug, Europaansvarig, Pointsec Mobile Technologies AB, tel. 08- 459 54 70 alt. 070-522 44 00 ------------------------------------------------------------------------ Pointsec Mobile Technologies AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB. Företaget utvecklar och marknadsför accesskontrolls- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer, smarta telefoner m.m. Pointsec Mobile Technologies har 47 anställda och kontor i San Francisco, New York och Chicago i USA, i Cambridge i Storbritannien och i Stockholm, Falun och Sundsvall. Besök även: www.pointsec.com. Protect Data AB är en koncern som erbjuder heltäckande IT- säkerhetslösningar för stora företag och organisationer. Företaget erbjuder accesskontrolls- och krypteringssystem för persondatorer, antivirussystem, brandväggar, användaridentifieringssystem, innehållskontrollssystem, säker VPN, digitala signaturer och PKI samt system för säkra transaktioner. Dotterbolaget Pointsec Mobile Technologies utvecklar accesskontrolls- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer och smarta telefoner. Dotterbolaget Protect Data Konsult skräddarsyr säkerhetslösningar som ökar uppdragsgivarnas konkurrensförmåga och förbättrar deras affärer. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tjeckien, Slovakien, Storbritannien och USA. Protect Data har ca 160 anställda och är noterat på Stockholms Fondbörs Attract 40-lista. Besök även: www.protectdata.com. WM-data är ett av Nordens ledande IT-företag. Omsättningen uppgick 2000 till 13 125 miljoner kronor och antalet medarbetare är cirka 8 500. WM- datas affärsidé är att leverera "kundnytta genom kompletta IT-relaterade tjänster". Det innebär att WM-data erbjuder lösningar inom hela IT- området. För mer information, besök vår hemsida www.wmdata.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/07/20011106BIT01080/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/07/20011106BIT01080/bit0002.pdf