Pointsecs säkerhetslösning växer med ny version för Linux

Protect Datas dotterbolag Pointsec Mobile Technologies, världsledande inom mobil datasäkerhet, breddar sitt utbud och lanserar en ny version av sin säkerhetslösning för Linux, den snabbast växande systemplattformen i världen.

Genom den nya versionen av Pointsecs mjukvara kan Linux-användarna skydda alla sina känsliga uppgifter som lagras på bärbara och stationära datorer. Pointsec är i dag den enda säkerhetsleverantören som kan erbjuda en lösning med fullständig hårddiskkryptering för Linux-plattformen, som blivit allt viktigare för näringslivet och myndigheter. – Det finns ett starkt växande behov av företagsanpassade och användarvänliga säkerhetslösningar för Linux-plattformen, speciellt i kombination med bärbara datorer som lätt kan tappas bort eller bli stulna, säger Peter Larsson, VD för Pointsec. – Våra kunder – bland dem några av världens största företag och myndigheter – ställer som krav att ett fullständigt skydd finns för all slags känslig information som lagras på mobila enheter och persondatorer, oberoende av vilket operativsystem som används. Det handlar bland annat om immateriella tillgångar, affärshemligheter, personuppgifter, finansiell och medicinsk information. Våra lösningar ser till att de inte hamnar i orätta händer Pointsec är ett säkerhetssystem som med hjälp av kryptering skyddar all information som lagras på bärbara och stationära datorer, samt på handdatorer, smarta telefoner och flyttbara minnen. Bara den användare som uppger korrekt identitet och lösenord kan initiera dekrypteringen och därmed komma åt informationen på datorn. Pointsec är utvecklat för större organisationer och företag och är anpassat för att enkelt och kostnadseffektivt installeras och administreras centralt över ett nätverk. Pointsec för Linux blir tillgängligt i början av 2005. Med den nya Linuxversionen förstärker Pointsec sin ledande position inom mobil IT-säkerhet, där Pointsec utmärker sig med det största antalet aktiva användare, den högsta nivån av certifieringar, samt ett mer heltäckande utbud av lösningar än någon annan leverantör. Analysföretaget Gartner Inc. har tre år i rad pekat ut Pointsec som världsledande företag i sin rapport ”Mobile Data Protection Magic Quadrant®”. För frågor och mer information, kontakta: Peter Larsson, VD, Pointsec Mobile Technologies tel. +1 708-479-3488 / +1 708-954-6986, e-post: peter.larsson@pointsec.com Thomas Bill, VD Protect Data AB, tel. 08-459 5495 / 070-542 6271, e-post: thomas.bill@protectdata.com