Protect Datas dotterbolag får order av amerikanska justitiedepartementet

Protect Datas dotterbolag får order av amerikanska justitiedepartementet ­ Mjukvaran Pointsec skyddar samtliga departementets datorer IT-säkerhetsföretaget Protect Datas dotterbolag Pointsec Mobile Technologies har fått en order från det amerikanska justitiedepartementet på det egenutvecklade IT-säkerhetsprogrammet Pointsec. Justitiedepartementet ska använda systemet för att skydda informationen på sina bärbara och stationära datorer. Det amerikanska justitiedepartementets skatteavdelning har använt Pointsec i över ett år och Pointsec Mobile Technologies får nu uppdraget att leverera Pointsec till resten av justitiedepartementets bärbara och stationära datorer. Pointsec och justitiedepartementet har träffat ett avtal om 5000 licenser. Bland Pointsecs kunder finns redan idag flera andra länders statliga myndigheter, bland annat den holländska statistiska centralbyrån och det kanadensiska skatteverket. Pointsec är ett accesskontrolls- och krypteringssystem för PC och andra mobila enheter som utvecklas och marknadsförs av Pointsec Mobile Technologies. Produkten har tidigare marknadsförts under namnet Protect!. Till skillnad från filkrypteringssystem som bara skyddar vissa filer, krypterar Pointsec all information och gör det därför omöjligt för obehöriga att komma åt informationen på datorn, oavsett om datorn utsätts för hackning eller blir stulen. ­ Avtalet följer direkt på vårt stora avtal med Cisco som tecknades i juli. De båda affärerna är ett stort genombrott för oss och ytterligare bevis på att Pointsec Mobile Technologies kan erbjuda ledande IT- säkerhetsprodukter för mobila enheter på världsmarknaden, säger Fredrik Lövstedt, vd för Pointsec Mobile Technologies. För ytterligare information kontakta gärna: Fredrik Lövstedt, vd, Pointsec Mobile Technologies AB tel. 08-459 54 80 alt. 0708-59 54 80 Pointsec Mobile Technologies är ett helägt dotterbolag till svenska Protect Data AB med 150 anställda och kontor i San Francisco, New York, Chicago, Stockholm och Sundsvall. Pointsec utvecklar och marknadsför accesskontroll och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer, wap-telefoner m.m. Protect Data AB är en koncern verksam inom IT-säkerhet med egen utveckling och distribution av produkter för bland annat antivirussystem, brandväggar, användaridentifieringssystem, VPN, säker PC och innehållskontroll samt system för säker e-handel. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Slovakien och USA. Protect Data är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Besök även: www.protectdata.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00060/bit0002.pdf