Protect Datas dotterbolag i ny affär: Pointsec Mobile Technologies tecknar avtal med Marconi IT-säkerhetsföretaget Protect Datas dotterbolag Pointsec Mobile Technologies har tecknat ett avtal med det brittiska kommunikationsföretaget Marconi Corporation. Avtalet innebär att Marconi kommer att använda IT-säkerhets-programmet Pointsec på alla sina bärbara datorer världen över. Värdet på ordern beräknas till knappt 8 MSEK för Pointsec Mobile Technologies. Marconi Corporation har 49 000 anställda i över 100 länder och utvecklar avancerade kommunikations- och IT-system världen över. Företaget övertogs av English Electric 1946 vilket i sin tur fusionerades med brittiska General Electric Company Plc 1968. Huvudkontoret ligger i London och företaget noterades på Londonbörsen i november förra året. Företaget grundades av uppfinnaren Guglielmo Marconi som 1909 fick Nobelpriset för utvecklingen av den trådlösa telegrafen. Pointsec är ett accesskontrolls- och krypteringssystem för PC som utvecklas av Pointsec Mobile Technologies. Systemet krypterar all information på datorn och gör att ingen obehörig kan komma åt informationen, oavsett om datorn utsätts för hackning eller blir stulen. Systemet marknadsfördes tidigare under namnet Protect!. - Vi har satsat hårt på vår internationella marknadsföring och nått viktiga genombrott, framförallt med våra affärer med Cisco och det amerikanska justitiedepartementet. Marconi är ytterligare en viktig referenskund för Pointsec Mobile Technologies och avtalet är ännu ett bevis på att vi erbjuder IT-säkerhetsprogramvara i världsklass, säger Fredrik Lövstedt, vd för Pointsec Mobile Technologies. Ordern levererades under september. För ytterligare information kontakta gärna: Fredrik Lövstedt, vd, Pointsec Mobile Technologies AB tel. 08-459 54 80 alt. 0708-59 54 80 Pointsec Mobile Technologies AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB. Företaget utvecklar och marknadsför accesskontrolls- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer, wap-telefoner m.m. Pointsec Mobile Technologies har 42 anställda och kontor i San Francisco, New York, Chicago, Stockholm, Falun och Sundsvall. Besök även: www.pointsec.com. Protect Data AB är en koncern verksam inom IT-säkerhet med egen utveckling och distribution av bland annat antivirussystem, brandväggar, användaridentifieringssystem, Secure VPN, säker PC och innehållskontroll samt system för säker e-handel. Dotterbolaget Protect Data Konsult skräddarsyr säkerhetslösningar som ökar uppdragsgivarnas konkurrensförmåga och förbättrar deras affärer. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Slovakien och USA. Protect Data har 150 anställda och är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Besök även: www.protectdata.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/17/20001017BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/17/20001017BIT00380/bit0002.pdf