Cyberbrott oroar allt fler företagsledare

Företagsledare över hela världen oroas allt mer över hur cyberbrottslighet kan skada det egna företaget. 40 procent menar till och med att cyberhoten kan hämma tillväxten i företaget, vilket kan jämföras med 24 procent för ett år sedan. Mest oroade är företagsledare i Nordamerika där cyberhot ses som den allra största utmaningen. Det visar resultat från PwC:s årliga globala vd-undersökning CEO Survey där närmare 1 300 företagsledare har medverkat.

– Förra året kantades av cyberattacker vilket gav avtryck i storbolagens företagsledningar. Som en konsekvens tar nu cyberhoten ett stort kliv framåt på risklistan och rankas nu som den tredje största tillväxthämande risken sett i ett globalt perspektiv. Som jämförelse hamnade cyberbrott först på en tiondeplats 2017, kommenterar Jakob Bundgaard, affärsområdeschef Cyber Security, PwC.

Undersökningen har även tittat närmare på hur cyberhoten uppfattas i olika delar världen. I Nordamerika är det hela 53 procent av företagsledarna som ser cyberhot som en överhängande risk för bolagets tillväxt. Cyberhot hamnar därmed på en förstaplats, före kategorier som regleringar, skatter, geopolitisk osäkerhet och terrorism. I Mellanöstern placerar sig cyberhot på en andraplats (54 procent) och även i Asien (44 procent) hamnar cyberhot mycket högt i rangordningen över osäkerhetsmoment. I Europa är antalet företagsledare som är bekymrade över cyberbrott visserligen något lägre än genomsnittet (33 procent), men samtidigt rangordnas cyberbrott som det fjärde största hotet.

Företagsledare med störst oro för cyberhot

Ranking av cyberhot (placering) Andel som är mycket oroade över att cyberhot påverkar företagets tillväxt (procent)
Nordamerika 1 53
Mellanöstern 2 54
Asien 4 44

Källa: PwC:s CEO Survey 2018

– Det här är ett sent men välbehövligt uppvaknande. Cybersäkerhet är en av framtidens stora samhällsutmaningar och kan inte fortsätta vara en isolerad IT-fråga. För att skapa ett hållbart och säkert digitalt samhälle måste diskussionerna om cybersäkerhet föras i fler ledningsgrupper och styrelserum, samtidigt som CISO-rollen behöver stärkas, avslutar Jakob Bundgaard.

Om undersökningsresultaten
Statistiken om den globala synen på cyberhotet kommer från CEO Survey 2018 som är en global årlig undersökning där 1 293 vd:ar från 85 länder medverkar.

Här kan du läsa mer om CEO Survey 2018: https://www.pwc.se/ceosurvey

För mer information:
Jakob Bundgaard, affärsområdeschef Cyber Security, PwC
E-post: jakob.bundgaard@pwc.com

​Om PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 50 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 223 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.