Pyrosequencing och Genetic technologies tecknar licensavtal

PYROSEQUENCING OCH GENETIC TECHNOLOGIES TECKNAR LICENSAVTAL Uppsala den 12 mars 2003 - Genetic Technologies Limited, (ASX: GTG & Nasdaq OTC: GNTLF) och Pyrosequencing AB (Stockholm: PYRO A) meddelar att de båda företagen bildat en strategisk allians och tecknat ett licensavtal om ömsesidigt utnyttjande av företagens patentskyddade teknologier. Överenskommelsen avser metoder för identifiering av icke- kodande DNA-förändringar, som utvecklats av Genetic Technologies, respektive teknologi för sekvensbestämning genom syntes som utvecklats av Pyrosequencing. Licensavtalet ger Pyrosequencing en bred licens utan ensamrätt till Genetic Technologies patentskyddade teknik för analys och kartläggning av icke-kodande DNA, en teknik som är oberoende av typ av gen och organism, för användning i kombination med Pyrosequencings teknologi för sekvensbestämning genom syntes. Därmed utökas det immateriella rättsliga skyddet för kunder som använder Pyrosequencings teknologi i samband med undersökning av genomets icke-kodande delar. Som ersättning erhåller Genetic Technologies en direkt betalning på 500 000 USD plus royalty på reagensförsäljningen, samt tre instrument från Pyrosequencing med reagens. Dessutom tillhandahåller Pyrosequencing vissa tjänster i samband med uppläggning av analyser och ger Genetic Technologies rätt att utnyttja teknologin Pyrosequencing i Australien och Nya Zeeland. Om Pyrosequencing AB Pyrosequencing AB utvecklar, tillverkar och säljer kompletta system för snabb tillämpad genetisk analys, baserade på företagets patenterade teknologi Pyrosequencing(TM), en metod med bred tillämpning för sekvensbestämning av DNA. Pyrosequencing är ledande på den globala marknaden för tillämpad genomik med nära 250 system sålda till stora läkemedelsbolag, bioteknikföretag och ansedda forskningsinstitutioner över hela världen. Företaget samarbetar aktivt med ledande branschföreträdare för att utveckla kliniska tillämpningar av teknologin för sjukdomsdiagnostik, kliniska prognoser och farmakogenomisk testning. Pyrosequencings produkter omfattar det bänkbaserade PSQ(TM)96 System, PSQ(TM)96MA System och PSQ(TM)HS 96A System samt tillhörande mjukvaror och reagenskit. Bland Pyrosequencings kunder märks AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Merck, Schering-Plough, Bristol Myers Squibb, National Institutes of Health (NIH) i USA, CDC, Karolinska Institutet, Genzyme Corp., Biogen, Oxagen, NASA, DuPont Agriculture, London IDEAS Genetic Knowledge Park och Sveriges Lantbruksuniversitet. Företagets hemsida är www.pyrosequencing.com För ytterligare information: Pyrosequencing AB Erik Walldén VD och koncernchef erik.wallden@pyrosequencing.com 018 - 56 59 02 alt 070 - 326 98 70 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/12/20030312BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/12/20030312BIT00820/wkr0002.pdf