Pyrosequencing utökar möjligheterna hos Vacuum Prep Tool och introducerar en kompletterande arbetsstation

PYROSEQUENCING UTÖKAR MÖJLIGHETERNA HOS VACUUM PREP TOOL OCH INTRODUCERAR EN KOMPLETTERANDE ARBETSSTATION Uppsala den 26 februari 2003 -- Pyrosequencing AB (Stockholm: PYRO A) meddelar i dag att det uppskattade verktyget för provberedning, Pyrosequencing(TM) Vacuum Prep Tool nu finns att tillgå för samtliga av Pyrosequencings analyssystem för 96 provbrunnar. Därmed får även kunder som köpt systemen PSQ(TM)96MA och PSQ(TM)96 möjlighet att bereda 96 prover efter PCR på mindre än 15 minuter. Vacuum Prep Tool har också blivit ett mer kostnadseffektivt alternativ, eftersom de 96 filterspetsarna i den handburna tillbehörsprodukten fått fördubblad livslängd. Enkelheten i provberedningen och ergonomin i arbetsgången förbättras ytterligare när verktyget kompletteras med arbetsstationen Vacuum Prep Workstation. Till arbetsstationen och verktyget hör en särskild arbetsbänk som innehåller strategiskt placerade lösningstråg, en integrerad vakummätare och ett förvaringsställ för verktyget. Den nya arbetsbänken finns tillgänglig som en uppgradering till tidigare inköpta Vacuum Prep Tools. Om Pyrosequencing AB Pyrosequencing AB utvecklar, tillverkar och säljer kompletta system för snabb tillämpad genetisk analys, baserade på företagets patenterade teknologi Pyrosequencing(TM), en metod med bred tillämpning för sekvensbestämning av DNA. Pyrosequencing är ledande på den globala marknaden för tillämpad genomik med nära 250 system sålda till stora läkemedelsbolag, bioteknikföretag och ansedda forskningsinstitutioner över hela världen. Företaget samarbetar aktivt med ledande branschföreträdare för att utveckla kliniska tillämpningar av teknologin för sjukdomsdiagnostik, kliniska prognoser och farmakogenomisk testning. Pyrosequencings produkter omfattar det bänkbaserade PSQ(TM)96 System, PSQ(TM)96MA System och PSQ(TM)HS 96A System samt tillhörande mjukvaror och reagenskit. Bland Pyrosequencings kunder märks AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Merck, Schering-Plough, Bristol Myers Squibb, National Institutes of Health (NIH) i USA, CDC, Karolinska Institutet, Genzyme Corp., Biogen, Oxagen, NASA, DuPont Agriculture, London IDEAS Genetic Knowledge Park och Sveriges Lantbruksuniversitet. Företagets hemsida är www.pyrosequencing.com För ytterligare information: Pyrosequencing AB Ingela Berglund Director Product Management 018 - 56 59 75 ingela.berglund@pyrosequencing.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00440/wkr0002.pdf