Den amerikanska konkurrensmyndigheten godkänner Medicis förvärv av HA North American Sales AB från Q-Med Den amerikanska konkurrensmyndigheten, Federal Trade Commission, godkänner Medicis (NYSE: MRX) förvärv av HA North American Sales AB från Q-Med. HA North American Sales ABs viktigaste tillgång är marknadsrätten att sälja estetikprodukterna RESTYLANE, RESTYLANE Fine Lines och PERLANE i USA och Kanada. Godkännandet innebär att en första betalning om MUSD 58,2 utgår under de närmaste dagarna. Den tidigare beskrivna affären genererar en bruttointäkt och kapitalvinst om MUSD 160 som tillfaller Q-Med koncernen stegvis allteftersom avtalade villkor uppfylls. Nästa betalning, uppgående till MUSD 53,3, utfaller när ett försäljningsgodkännande från FDA erhållits för RESTYLANE i USA. MUSD 29,1 utfaller efter ett försäljningsgodkännande av PERLANE och en sista engångsbetalning på MUSD 19,4 utfaller när HA North American Sales AB uppnått en försäljning under rullande 12 månader på MUSD 40. Q-Med AB (publ) Bengt Ågerup Verkställande direktör För frågor hänvisas till VD Bengt Ågerup, telefon 070-974 90 25, Finansdirektör Erika Kjellberg Eriksson, telefon 070-974 90 20 eller IR- och informationschef Johan Hähnel, telefon 070-231 08 07. Q-Med AB (publ), Seminariegatan 21, 752 28 Uppsala. Org. nr. 556258-6882. Telefon 018-474 90 00. Telefax 018-474 90 01. E-mail: info@q-med.com. Hemsida: www.q-med.com Fakta om Q-Med AB Q-Med är ett snabbväxande och lönsamt bioteknologiskt/medicintekniskt företag som utvecklar, producerar och marknadsför medicinska implantat. Samtliga produkter är baserade på företagets patenterade teknologi avseende framställning av NASHA - Non-Animal Stabilized Hyaluronic Acid. Verksamheten är koncentrerad till de fyra områdena Estetik, Ortopedi, Uro-Gynekologi samt Cellterapi och Inkapsling. Produkterna RESTYLANE, RESTYLANE Fine Lines och PERLANE används för utfyllnad av läppar och ansiktsrynkor och står idag för huvuddelen av försäljningen. En klinisk studie med MACROLANE för kroppskonturering, t ex bröstutfyllnad, pågår. DUROLANE, Q-Meds produkt för behandling av knäledsartros, är godkänd i Europa sedan maj 2001. DEFLUX är en produkt godkänd i Europa och i USA för behandling av vesikoureteral reflux (missbildning i urinblåsan) hos barn. ZUIDEX för behandling av ansträngningsinkontinens hos kvinnor säljs i Europa sedan juli 2002. Sedan juli 2000 äger Q-Med en majoritetspost i det amerikanska bioteknikbolaget Ixion Biotechnology, Inc., med forskning inom cellterapi för diabetes samt oxalatkontroll. Q- Med har idag 369 medarbetare, varav cirka 255 vid företagets produktionsanläggning och huvudkontor i Uppsala, 20 vid Ixion och övriga vid helägda utländska försäljningsbolag. Q-Med aktien noterades i december 1999 på Stockholmsbörsens O-lista. Fakta om Medicis Medicis är ett ledande läkemedelsföretag i USA som erbjuder ett brett utbud av produkter inom bland annat behandling av acne, astma, pigmentering, psoriasis, eksem, hudinfektioner och ett stort antal andra hudrelaterade tillstånd. Medicis är noterat på NYSE (MRX), omsätter över SEK 2 mdr och har under de senaste fem åren haft en årlig tillväxt på 40 procent. Se www.medicis.com för ytterligare information. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT00070/wkr0002.pdf