Q-Med utser tillförordnad finansdirektör

Q-Med utser tillförordnad finansdirektör Erika Kjellberg Eriksson har utsetts till tillförordnad finansdirektör på Q-Med och ersätter därmed tidigare finansdirektör Per Sundqvist, som lämnar Q-MED av familjeskäl. Erika kjellberg Eriksson kommer närmast från befattningar som koncern- och affärscontroller inom Q-MED och har tidigare varit finansdirektör på Biophausia. Q-Med AB (publ) Bengt Ågerup Verkställande direktör För frågor hänvisas till VD Bengt Ågerup, telefon 018-474 90 00 eller 070-974 90 25, eller IR- och informationschef Johan Hähnel, telefon 070-231 08 07. Q-Med AB (publ), Seminariegatan 21, 752 28 Uppsala. Org. nr. 556258- 6882. Telefon 018-474 90 00. Telefax 018-474 90 01. E-mail: info@q-med.com. Hemsida: www.q-med.com Fakta om Q-MED AB Q-Med är ett snabbväxande och lönsamt bioteknologiskt/medicintekniskt företag som utvecklar, producerar och marknadsför medicinska implantat. Samtliga produkter är baserade på företagets patenterade teknologi avseende framställning av NASHA - Non-Animal Stabilized Hyaluronic Acid. Verksamheten är koncentrerad till de fyra områdena Estetik, Ortopedi, Uro-Gynekologi samt Cellterapi och Inkapsling. Produkterna RESTYLANE, RESTYLANE Fine Lines och PERLANE används för utfyllnad av läppar och ansiktsrynkor och står idag för huvuddelen av försäljningen. Utveckling av MACROLANE för kroppskonturering, t ex bröstutfyllnad, pågår. DUROLANE, Q-Meds produkt för behandling av knäledsartros, är godkänd i Europa sedan maj 2001. DEFLUX är en produkt godkänd i Europa och i USA för behandling av vesikoureteral reflux (missbildning i urinblåsan) hos barn. ZUIDEX för behandling av ansträngningsinkontinens hos kvinnor säljs i i Europa sedan juli 2002. Sedan juli 2000 äger Q-Med en majoritetspost i det amerikanska bioteknikbolaget Ixion Biotechnology, Inc., med forskning inom cellterapi för diabetes samt oxalatkontroll. Q- Med har idag drygt 330 medarbetare, varav cirka 230 vid företagets produktionsanläggning och huvudkontor i Uppsala, 20 vid Ixion och övriga vid helägda utländska försäljningsbolag. Q-Med aktien noterades i december 1999 på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00200/wkr0002.pdf