ZUIDEX får återbäring på tyska sjukhus

ZUIDEX får återbäring på tyska sjukhus De tyska myndigheterna har beslutat att injektionsbehandlingar mot urininkontinens ska tas upp i det så kallade Diagnosis Related Groups- systemet (DRG) under 2004. ZUIDEX, som är Q-Meds produkt för behandling av ansträngningsinkontinens hos kvinnor, kommer därför att innefattas av denna återbäring från och med den 1 januari 2004. Att behandlingsformen nu är upptagen i DRG- systemet innebär att ZUIDEX täcks av återbäring när produkten används på sjukhus. Under 2004 kommer Q-Meds säljaktiviteter i Tyskland att riktas mot sjukhus. Samtidigt kommer arbetet med att få återbäring inom den öppna vården i Tyskland att fortsätta. ZUIDEX är Q-Meds produkt för behandling av ansträngningsinkontinens hos kvinnor. Produkten används för att stärka upp musklerna kring uretra och på så sätt stoppa det ofrivilliga urinläckage som kan uppstå. Genom att injicera ZUIDEX kring urinledaren underlättar man för muskulaturen att sluta tätt vid ansträngning. ZUIDEX injiceras med hjälp av injektionsverktyget IMPLACER. För frågor hänvisas till: VD Bengt Ågerup, telefon 070-974 90 25 IR- och informationschef Fredrik Hallstan telefon 070-974 90 15. Q-Med är ett snabbväxande och lönsamt bioteknologiskt/medicintekniskt företag som utvecklar, producerar och marknadsför medicinska implantat. Samtliga produkter är baserade på företagets patenterade teknologi avseende framställning av NASHA - Non-Animal Stabilized Hyaluronic Acid. Produkterna RESTYLANE, RESTYLANE Fine Lines och RESTYLANE Perlane används för utfyllnad av läppar och ansiktsrynkor och står idag för huvuddelen av försäljningen. DUROLANE, Q-Meds produkt för behandling av knäledsartros, är godkänd i Europa sedan maj 2001. DEFLUX är en produkt godkänd i Europa och i USA för behandling av vesikoureteral reflux (missbildning i urinblåsan) hos barn. ZUIDEX för behandling av ansträngnings-inkontinens hos kvinnor säljs i Europa sedan juli 2002. Q- Med har idag 440 medarbetare, varav cirka 290 vid företagets produktionsanläggning och huvudkontor i Uppsala. Q-Med aktien noterades i december 1999 på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/09/20031209BIT20640/wkr0005.pdf