Malmö stad har gjort sitt val #QlikView är marknadens mest användarvänliga och flexibla analysverktyg#

Malmö stad har gjort sitt val "QlikView är marknadens mest användarvänliga och flexibla analysverktyg" I en offentlig upphandling som nyligen avslutades har Malmö Stad, genom Statskontoret, valt att upphandla analysverktyget QlikView från Lundaföretaget QlikTech. Bland 14 inkomna anbud med allt från skräddarsydda speciallösningar från konsultföretag till färdiga paket från stora internationella leverantörer valde Malmö Stad att skriva avtal med QlikTech. - Det känns verkligen bra att gå segrande ur en sådan noggrann och oberoende utvärdering som Statskontoret genomfört för Malmö Stad. Vi hoppas att detta ska få upp ögonen på många organisationer inom den offentliga sektorn och inte bara inom näringslivet där vi är starka idag, säger Pelle Rosell, marknadschef på QlikTech. Det främsta skälen till att QlikView gick segrande ur striden var enligt projekt- och referensgruppen att "QlikView är det mest användarvänliga, mest flexibla och det alternativ som har högst potential att ge de avancerade användarna ett rejält lyft i deras arbete". Dessutom kunde QlikTech visa upp en mer kostnadseffektiv lösning än de flesta. Analysverktyg, eller beslutsstödssystem som de också kallas, gör det möjligt att snabbt analysera stora mängder information och ta fram till exempel rapporter och underlag för beslut av olika typer. Denna typ av verktyg har funnits i många år men har tidigare ställt stora krav på hur informationen registreras och indexeras innan frågor formuleras. QlikView hämtar information från många olika indexerade och icke indexerade källor och gör det möjligt att ställa frågor utan att anpassa eller preparera underlaget. Den patenterade metoden som gör det möjligt att arbeta på detta snabba och effektiva sätt kallas AQL (Associative Query Logic) och utvecklades av Qliktechs grundare under 1990-talet. Idag arbetar många större kunder, som Sydkraft, AkzoNobel, Luftfartsverket, IKEA och Posten med QlikTech. De konkurrerande anbuden byggde bland annat på produkter från Business Objects, Cognos, BRIO samt specialbyggda lösningar från olika konsultföretag med teknik från IBM, SAP och Microsoft i grunden. QlikTech valdes också nyligen till Årets Utmanare 2002 av Veckans Affärer. För mer information, kontakta: Pelle Rosell Marknadschef Tel: 046 286 27 33 Om QlikTech (www.qliktech.se) QlikTech är ett privatägt mjukvaruföretag som grundades i Sverige 1993. Företaget har totalt cirka 50 anställda fördelade på huvudkontoret i Lund samt säljkontor i New York såväl som Raleigh NC, USA, och Kassel, Tyskland. Lösningarna säljs genom ett nätverk av återförsäljare och integratörer runt om i Europa och USA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/31/20021031BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/31/20021031BIT00410/wkr0002.pdf