CDON Group lämnar rekommenderat kontanterbjudande om 67,25 kronor per aktie i Tretti

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Sydafrika eller Nya Zeeland.

Pressmeddelande, Malmö 28 april 2011.

CDON Group AB (publ) ("CDON Group" eller "koncernen") (Nasdaq OMX Stockholm Mid Cap: CDON), ett av nordens ledande e-handelsföretag, offentliggör ett rekommenderat kontanterbjudande till aktieägarna i Tretti AB (publ) ("Tretti" eller "Bolaget") att överlåta samtliga aktier i Tretti till CDON Group till ett pris om 67,25 kronor per aktie ("Erbjudandet"). Aktierna i Tretti är listade på NASDAQ OMX First North ("First North").

Sammanfattning

• CDON Group erbjuder 67,25 kronor kontant för varje aktie i Tretti, motsvarande ett totalt värde för Erbjudandet om 346 miljoner kronor
  • Erbjudandet innebär en premie om cirka 28 procent jämfört med Trettis volymviktade genomsnittliga aktiekurs på First North under den senaste tremånadersperioden till och med den 27 april 2011 om cirka 53 kronor. Motsvarande premie justerad för nettokassan i Tretti är cirka 31 procent[1]
  • Huvudägarna i Tretti, La Briot AB, styrelseordförande Jan Friedman, och VD Paul Fischbein, vilka tillsammans innehar cirka 39 procent av aktierna och rösterna i Bolaget, har i avtal med CDON Group ovillkorligen förbundit sig att acceptera Erbjudandet. Andra ägare i Bolaget, vilka tillsammans innehar cirka 11 procent av aktierna och rösterna i Bolaget, har förbundit sig att acceptera Erbjudandet på vissa villkor
  • Den oberoende kommittén utsedd av Trettis styrelse har enhälligt rekommenderat Trettis aktieägare att acceptera Erbjudandet
  • Acceptperioden för Erbjudandet löper från och med den 6 maj till och med den 26 maj 2011. Förväntad likviddag är den 3 juni 2011.
  • En telekonferens för de analytiker och investerare som har rätt att ta del av information rörande Erbjudandet äger rum idag kl. 14:00

Mikael Olander, verkställande direktör och koncernchef för CDON Group kommenterade:

”Det rekommenderade kontanterbjudandet för Tretti är i linje med vårt strategiska fokus på att konsolidera vår position som ett ledande e-handelsbolag. Vi gör detta genom att expandera vår position i nyckelvertikaler på vår nordiska hemmamarknad, både organiskt och genom utvalda uppköp. Uppköpet av Tretti, som etablerades 2004, ger oss en ledande position i den snabbväxande vitvarumarknaden i Sverige, samt exponering mot segmentets utveckling i Norge och Danmark. Vi har redan expanderat till detta segment och det finns tydliga synergier mellan våra befintliga verksamheter. Tretti är, liksom CDON Group, ett dynamiskt, entreprenörsdrivet och tillväxtorienterat företag, som ökade sin försäljning med 30 procent under 2010 och redovisade industriledande marginaler. Trettis ledning och anställda har en lång och bevisad erfarenhet och vi ser fram mot att arbeta med dem för att vidare utveckla Trettis verksamhet.”

“Integrationen av Tretti i CDON Group är till fördel för båda företagen, då en större koncern med marknadsledande positioner och ett brett produktutbud över en uppsättning tillväxtkategorier skapas. Vi kommer även att dra nytta av en kombination av våra plattformar, marknadsföringskapacitet och infrastruktur för logistik.”

”Vårt erbjudande att förvärva samtliga aktier i Tretti rekommenderas av Bolagets oberoende styrelsekommitté. Dessutom har aktieägare som tillsammans representerar 50 procent av Trettis utestående aktier indikerat sin avsikt att acceptera erbjudandet. Vår avsikt är att fullfölja transaktionen och därefter avnotera Trettis aktier från First North och integrera företaget fullständigt i CDON Group. Vi har den nödvändiga finansieringen på plats och transaktionen kommer vara värdeskapande för CDON Group.”

Paul Fischbein, verkställande direktör för Tretti, kommenterade i egenskap av aktieägare som stödjer erbjudandet:
[2]

"CDON Group, som ledande aktör inom nordisk internethandel, är en optimal ägare till Tretti. Jag är övertygad om att CDON Group kommer tillföra Tretti fördelar på flera plan och skapa förutsättningar att fortsätta utveckla Trettis position och verksamhet i ännu snabbare takt.”

Bakgrund och motiv till Erbjudandet

Strategiska förvärv utgör en viktig beståndsdel av CDON Groups tillväxtstrategi. Koncernens framgångsrika förvärv och integrering av Gymgrossisten.com och Nelly.com är två exempel på CDON Groups förmåga att uppnå ökade tillväxtnivåer i uppköpta företag genom att utnyttja sin teknik, logistik och kunskap av att driva varumärken. Bägge förvärvade bolag har dragit nytta av att nya produktområden har adderats, samt av att deras geografiska närvaro har utökats efter integrationen inom CDON Group. Detta har gjort det möjligt för företagen att leda marknadsutvecklingen i deras individuella marknadssegment. CDON Group har förvärvat sex bolag sedan 2007.

CDON Group har under en viss tid följt Trettis utveckling, och koncernen är övertygad om att företaget skulle utgöra en viktig tillgång för koncernens nuvarande portfölj av e-handelsbolag. Tretti har en stark position på den svenska marknaden och påbörjade under 2010 sin geografiska expansion till andra nordiska länder. Genom att bli en del av CDON Group skulle företagets expansion påskyndas påtagligt, då det skulle få tillgång till CDON Groups finansiella resurser, nordiska plattform och ansenliga kunddatabas, samt väl utvecklade praxis gällande marknadsföring, utveckling av varumärken och logistik. CDON Group ser dessutom en möjlighet att sammanslagningen skapar ytterligare värde efter integrationen genom skalfördelar, synergier och kunskapsöverföring. CDON Groups tidigare erfarenhet från dess framgångsrika integration av förvärvade företag skulle säkerställa att Trettis verksamhet fortsätter att utvecklas som en del av CDON Group. CDON Group är övertygat om att Trettis nuvarande ledningsgrupp framgångsrikt har demonstrerat sin erfarenhet av att växa företaget, och ser ledningsgruppen som en viktig del av företagets framtida utveckling.

Erbjudandet

CDON Group erbjuder 67,25 kronor kontant för varje aktie i Tretti. Det erbjudna vederlaget kommer att justeras om Tretti genomför en utdelning eller annan värdeöverföring innan likvid redovisats inom ramen för Erbjudandet, och Erbjudandet kommer följaktligen att minskas med ett motsvarande belopp per aktie för varje sådan utdelning eller värdeöverföring.

Courtage kommer ej att utgå i samband med Erbjudandet.

Erbjudandet innebär en premie om cirka 28 procent (motsvarande premie justerad för nettokassan i Tretti är cirka 31 procent) jämfört med Trettis volymviktade genomsnittliga aktiekurs på First North under de senaste tre månaderna fram till och med den 27 april 2011 om cirka 53 kronor[3]. Erbjudandet innebär en premie om cirka 25 procent (motsvarande premie justerad för nettokassan i Tretti är cirka 27 procent) jämfört med den senaste betalkursen på First North den 27 april 2011 om 54 kronor per aktie, det vill säga den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet.[4]

Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till cirka 346 miljoner kronor.[5]

Erbjudandet kommer att finansieras genom en kombination av egna medel och lånefinansiering. Se rubriken "Erbjudandets finansiering" nedan.

Rekommendation från Trettis oberoende kommitté

Den oberoende kommitté[6] som utsågs av Trettis styrelse för att ge en bedömning av Erbjudandet, rekommenderar enhälligt Trettis aktieägare att acceptera Erbjudandet. Den oberoende kommittén har inhämtat ett utlåtande, en så kallad fairness opinion, från Nordea, enligt vilket Erbjudandet är skäligt från ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Tretti per dagen för utlåtandet.

CDON Groups aktieägande i Tretti

CDON Group äger eller kontrollerar för närvarande inga aktier i Tretti och har inte förvärvat några aktier i Bolaget under de sex månaderna före Erbjudandets offentliggörande.

Avtal med Tretti

CDON Group och Tretti har ingått ett avtal varigenom Tretti har åtagit sig att inte verka för att ett erbjudande skall lämnas avseende aktierna i Tretti av annan part än CDON Group samt att inte inleda samtal eller förhandlingar om försäljning av Tretti med annan part än CDON Group såvida inte sådan tredje part utan Bolagets medverkan har inkommit med bud som enligt Trettis styrelses bedömning är mer fördelaktigt för Trettis aktieägare än Erbjudandet från CDON Group.

Åtaganden att acceptera Erbjudandet

Huvudägarna i Tretti, La Briot AB, styrelseordförande Jan Friedman och VD Paul Fischbein, vilka tillsammans[7] innehar 2 000 092 aktier, motsvarande cirka 39 procent av aktierna och rösterna i Bolaget, har i avtal med CDON Group ovillkorligen förbundit sig att acceptera Erbjudandet och överlåta sina aktier till CDON Group i Erbjudandet.

Därutöver har andra ägare i Tretti, vilka tillsammans innehar 576 491 aktier, motsvarande cirka 11 procent av aktierna och rösterna i Bolaget, förbundit sig att acceptera Erbjudandet och överlåta sina aktier till CDON Group i Erbjudandet. Dessa åtaganden är villkorade av att ingen annan part offentliggör ett konkurrerande erbjudande avseende förvärv av aktier i Tretti till ett pris som överstiger 67,25 kronor per aktie som CDON Group beslutar sig för att inte matcha (det vill säga erbjuda ett pris som åtminstone motsvarar priset i det konkurrerande erbjudandet) inom fem arbetsdagar.

Villkor för Erbjudandet

Fullföljande av Erbjudandet är villkorat av:

(i) att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att CDON Group blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Tretti;

(ii) att samtliga för Erbjudandet och förvärvet av Tretti erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive från konkurrensmyndigheter, har erhållits på för CDON Group acceptabla villkor;

(iii) att varken Erbjudandet eller förvärvet av Tretti helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras av lagstiftning eller annan reglering, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller motsvarande omständighet, som föreligger eller skäligen kan

förväntas, som ligger utanför CDON Groups kontroll och vilken CDON Group skäligen inte kunnat förutse vid tidpunkten för offentliggörandet av Erbjudandet;

(iv) att CDON Group, utöver vad som offentliggjorts av Tretti eller på annat sätt skriftligen kommunicerats av Tretti till CDON Group före dagen för offentliggörandet av Erbjudandet, inte upptäcker att information som offentliggjorts av Tretti eller på annat sätt tillhandahållits av Tretti till CDON Group är felaktig eller vilseledande i något väsentligt avseende, eller upptäcker att information om väsentlig omständighet som borde ha offentliggjorts av Tretti inte har blivit offentliggjord;

(v) att inga omständigheter, som CDON Group inte hade kännedom om vid tidpunkten för offentliggörandet av Erbjudandet, har inträffat som väsentligt negativt påverkar eller skäligen kan förväntas påverka Trettis försäljning, resultat, tillgångar, likviditet eller eget kapital;

(vi) att Tretti inte vidtar några åtgärder som typiskt sett är ägnade att försämra förutsättningarna för Erbjudandets genomförande; och

(vii) att utbetalning sker i enlighet med det låneavtal CDON Group ingått med Nordea Bank AB (publ) (se avsnittet "Erbjudandets finansiering" nedan).

CDON Group förbehåller sig rätten att återkalla Erbjudandet för det fall det står klart att något av ovanstående villkor inte uppfyllts eller kan uppfyllas. Såvitt avser villkoren (ii)-(vii) kommer emellertid ett sådant återkallande endast att ske om den bristande uppfyllelsen är av väsentlig betydelse för CDON Groups förvärv av Tretti.

CDON Group förbehåller sig rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera villkor enligt ovan i enlighet med tillämpliga lagar och regler, inklusive att, avseende villkor (i) ovan, fullfölja Erbjudandet vid lägre acceptansnivå.

Trettis anställda

CDON Group sätter stort värde på det arbete som Trettis företagsledning och anställda utför och avser även fortsättningsvis att värna om den utmärkta relation till de anställda som CDON Group uppfattar finns inom Tretti. Efter Erbjudandets fullbordande ämnar CDON Group analysera bästa optimala struktur för framtiden och att bibehålla en stor del av Trettis identitet efter en sammanslagning. Enligt CDON Groups nuvarande bedömning kommer Erbjudandet inte att innebära någon väsentlig förändring för företagsledningen och de anställda (inklusive anställningsvillkor) eller sysselsättningen på de platser där Tretti bedriver verksamhet.

Erbjudandets finansiering

Erbjudandet kommer att finansieras genom en kombination av egna medel och lånefinansiering. CDON Group hade en kassa på 261 miljoner kronor per den 31 mars 2011 och har också ingått i ett låneavtal avseende en revolverande kreditfacilitet om 200 miljoner kronor  med Nordea Bank AB (publ). Utbetalning i enlighet med låneavtalet är villkorad av att fullföljandevillkoren för Erbjudandet uppfylls eller frånfalles (sådant frånfallande kräver under vissa omständigheter långivarens godkännande). Härutöver innehåller låneavtalen inga villkor för utbetalning av lånen som CDON Group i praktiken inte råder över (förutom villkor om att utbetalning inte kommer att ske om det är olagligt för låntagaren att erhålla lånet eller långivaren att utbetala lånet, vilket är ett sedvanligt villkor för utbetalning av lån av detta slag). De ytterligare villkor för utbetalning i enlighet med låneavtalet över vilka CDON Group i praktiken råder, och vilka CDON Group således inte kan åberopa i förhållande till Erbjudandet, avser i allt väsentligt:

- att CDON Group agerar i enlighet med Erbjudandet och de lagar och regleringar som gäller beträffande Erbjudandet; och

- att CDON Group inte har överträtt något av vissa begränsade, centrala villkor i

lånedokumentationen.

Kreditfaciliteten som tillhandahålls av Nordea är avsedd att användas för att finansiera Erbjudandet, liksom kostnader och utgifter som uppstår i samband med Erbjudandet, men också för att nyttjas till för CDON Group andra ändamål, såsom rörelsekapitalfinansiering.

Due diligence

CDON Group har genomfört en begränsad företagsutvärdering (så kallad due diligence) av bekräftande slag i samband med förberedelserna inför Erbjudandet och har träffat företagets ledning i samband med detta. I samband med företagsutvärderingen har CDON Group bland annat granskat vissa avtal och viss finansiell information. Tretti har meddelat CDON Group att under denna process har ingen information som ej tidigare offentliggjorts och som rimligen kan förväntas påverka priset på Tretti aktier lämnats till CDON Group.

Finansiella effekter för CDON Group

Det totala kontanta vederlaget enligt Erbjudandet uppgår till cirka 346 miljoner kronor. Tretti hade per den 31 mars 2011 en nettokassa uppgående till cirka 43 miljoner kronor.

Nedan presenteras översiktlig finansiell information efter Erbjudandets genomförande under antagande om 100 procents anslutning i Erbjudandet. Den finansiella informationen är hämtad från respektive bolags offentliggjorda rapporter och har inte justerats med hänsyn till skillnader i redovisningsprinciper eller avskrivningar på övervärden som uppkommer i samband med förvärvet.

Mkr CDON Group Tretti CDON Groupoch Tretti sammanslagna[8]
Helåret 2010
Nettoomsättning 2 210 453 2 663
Rörelseresultat 135 25 160

Preliminär tidsplan

Beräknat datum för offentliggörande

av erbjudandehandling:                                                                   5 maj 2011

Beräknad acceptperiod:                                                                  6 maj – 26 maj 2011

Beräknad likviddag:                                                                        3 juni 2011

CDON Group förbehåller sig rätten att förlänga acceptperioden för Erbjudandet, liksom att senarelägga tidpunkten för redovisning av likvid. Förvärvet av Tretti kräver godkännande från Konkurrensverket, vilket förväntas erhållas omkring utgången av acceptperioden.

Tvångsinlösen och avnotering

Så snart som möjligt efter det att CDON Group förvärvat aktier representerande mer än 90 procent av aktierna i Tretti, avser CDON Group att begära tvångsinlösen av resterande aktier i Tretti. I samband härmed avser CDON Group verka för att Tretti-aktien avnoteras från First North.

Tillämplig lag och tvister

Svensk lag, Näringslivets Börskommittés regler rörande offentliga uppköpserbjudanden avseende aktier i svenska aktiebolag vilkas aktier handlas på vissa handelsplattformar (”Takeover-reglerna för handelsplattformar”) samt Aktiemarknadsnämndens besked om tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna för handelsplattformar är tillämpliga på Erbjudandet.

Rådgivare

CDON Group har i samband med Erbjudandet anlitat SEB Enskilda som finansiell rådgivare och Ashurst som juridisk rådgivare.

28 april 2011

CDON Group Group AB (publ)
Bergsgatan 20
SE-201 23 Malmö
Organisationsnummer: 556035-6940

Telefonkonferens idag kl. 14:00 (CET) för ytterligare information
Erbjudandet kommer presenteras under en telefonkonferens som kommer att hållas idag, torsdagen den 28 april 2011, klockan 14:00 (CET).

För att delta i konferenssamtalet, ring +46 (0) 8 5051 3785. Pin-koden som krävs för att delta i samtalet är 1474860.

En PDF-presentation kommer att finnas tillgänglig på CDON Groups hemsida innan konferensen startar.
www.cdongroup.com/kontanterbjudande

För ytterligare information, besök www.cdongroup.com, eller kontakta:
Mikael Olander, koncernchef och verkställande direktör
Tfn:                                                  +46 (0) 10 703 20 00

Frågor från investerare och analytiker:
Martin Edblad, finanschef
Tfn:                                                  +46 (0) 700 80 75 03
E-post:                                            ir@cdongroup.com

Pressfrågor:
Tfn:                                                  +46 (0) 700 80 75 04
E-post:                                            press@cdongroup.com

CDON Group i korthet

CDON Group är en av Nordens ledande e-handelskoncerner. Sedan starten 1999 har gruppen utökat och breddat sin produktportfölj till att idag vara marknadsledande på e-handel inom Underhållning (CDON.COM, BookPlus.fi, Lekmer.com), Mode (Nelly.com, LinusLotta.com, Heppo.com, RUM21.se) och Sport & Hälsa (Gymgrossisten.com, Bodystore.com). CDON Groups nio internetbutiker attraherar omkring 115 miljoner besök och två miljoner unika kunder årligen. Under 2010 genererade gruppen 2,2 miljarder kronor i intäkter

Tretti i korthet

Tretti är ett internetbaserat detaljhandelsbolag verksamt på marknaden för vitvaror och andra hushållsnära produkter. Med en tydlig lågprisprofil marknadsför och säljer Tretti ett brett sortiment av vitvaror och hushållsapparater från ledande tillverkare via Bolagets e-butik. Bolaget erbjuder förutom vitvaror en rad tilläggstjänster såsom avbetalningslösningar, hemkörning med installation och utbärning av gamla vitvaror.

Trettis affärsidé är att sälja vitvaror och andra hushållsnära produkter till marknadens mest konkurrenskraftiga priser. Låga priser uppnås genom höga volymer samt kostnadseffektiv försäljning och distribution vilket möjliggörs genom e-handel.

Trettis omsättning uppgick under 2010 till cirka 453 miljoner kronor och rörelseresultatet till cirka 25 miljoner kronor. Trettis aktie är noterad på NASDAQ OMX First North.

Viktig information

Erbjudandet riktar sig inte till personer vars deltagande förutsätter att ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svensk rätt. Detta pressmeddelande och annan dokumentation hänförlig till Erbjudandet kommer inte att distribueras och får inte postas eller på annat sätt distribueras eller sändas in i eller till något land där detta skulle förutsätta att några sådana ytterligare åtgärder företas eller där detta skulle strida mot tillämpliga lagar eller regleringar. CDON Group kommer inte att tillåta eller godkänna någon sådan distribution. Om någon söker acceptera Erbjudandet som ett resultat av att direkt eller indirekt ha överträtt dessa restriktioner så kan accepten komma att lämnas utan avseende.

Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, i Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika genom post, något kommunikationsmedel som används vid nationell eller internationell handel eller vid någon nationell börs eller handelsplats eller genom något annat kommunikationsmedel (varmed förstås bland annat, utan begränsning, telefax, e-post, telex, telefon och Internet) i Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika, och Erbjudandet kan inte accepteras på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel i eller från Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika. Varken detta pressmeddelande eller annan dokumentation hänförlig till Erbjudandet kommer att eller får postas eller

spridas på annat sätt i eller till Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika. CDON Group kommer inte att redovisa någon likvid enligt Erbjudandet i eller till Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som CDON Group AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2011 klockan 08:00 CET.

[1] Premien justerad för nettokassan innebär att Trettis justerade nettokassa om cirka 29 miljoner kronor (baserad på rapporterad nettokassa om 43 miljoner kronor per den 31 mars 2011 justerad för utdelning om 2,75 kronor per aktie som betalades ut den 27 april 2011) har subtraherats från såväl det totala värdet på Erbjudandet som Trettis börsvärde och att det justerade värdet på Erbjudandet sedan har dividerats med Trettis justerade börsvärde.
[2] Paul Fischbein har i avtal med CDON Group ovillkorligen förbundit sig att acceptera Erbjudandet och har fram till dagen för sitt utträde ur Trettis styrelse inte deltagit i styrelsens handläggning och beslut rörande Erbjudandet. Paul Fischbein uttalar sig därför i egenskap av privatperson och aktieägare i Tretti.
[3] Trettis aktie har från och med den 18 april 2011 handlats utan rätt till den utdelning som beslutades av årsstämman i Tretti den 15 april 2011.
[4] Premien justerad för nettokassan innebär att Trettis justerade nettokassa om cirka 29 miljoner kronor (baserad på rapporterad nettokassa om 43 miljoner kronor per den 31 mars 2011 justerad för utdelning om 2,75 kronor per aktie som betalades ut den 27 april 2011) har subtraherats från såväl det totala värdet på Erbjudandet som Trettis börsvärde och att det justerade värdet på Erbjudandet sedan har dividerats med Trettis justerade börsvärde.
[5] Baserat på 5 141 758 aktier, vilket är det totala antalet utestående aktier i Tretti.
[6] Jan Friedman, Victor Press och Paul Fischbein (fram till dagen för hans utträdde ut Trettis styrelse) har inte deltagit i styrelsens handläggning av frågor och beslut rörande Erbjudandet eftersom de direkt och indirekt förbundit sig att acceptera Erbjudandet och därför är jäviga. Jan Friedman, Victor Press och Paul Fischbein äger en tredjedel var av La Briot AB. Därtill äger Jan Friedman aktier genom sitt ägande i Jan Friedman Holding AB och Paul Fischbein samt Victor Press äger aktier privat.
[7] La Briot AB ägs av Jan Friedman, Paul Fischbein och Victor Press. Därtill äger Jan Friedman aktier genom sitt ägande i Jan Friedman Holding AB och Paul Fischbein äger aktier privat.
[8] Ej justerat för avskrivningar på övervärden som uppkommer i samband med förvärvet