Eldningsförbudet är upphävt

Under senaste dygnen har det regnat och prognosen framåt visar på ytterligare nederbörd. Risken för antändning i skog och mark har därmed minskat. Därför har kommunerna inom Räddningstjänsten Storgöteborgs område, återkallat beslutet om eldningsförd från idag den 21 augusti kl 09.00

Var ytterst försiktig

-          Men trots att riskerna har minskat är det fortfarande mycket torrt i de djupare markskikten. Även om det inte råder eldningsförbud så uppmanar vi till att fortsätta vara mycket försiktig vid hantering av eld utomhus och vi avråder från all grillning i skog och mark, säger Per Nyqvist, räddningschef i beredskap

Den som tänder en eld eller grill som är ansvarig och ska ha tillräcklig utrustning för att kunna släcka och se till att inte en brand kan spridas. Skulle det bli en period av torka kan eldningsförbud åter införas.

Här finns en film där insatschef Johan Helsing förklarar varför brandrisken i skog och mark är stor trots att det har regnat. https://youtu.be/hKXdHr_Q-Mw

Presskontakt Anna Dyne, tfn 031-335 27 58

Frågor från media på dagtid, som rör vår verksamhet eller organisation, kontakta Kommunikatör Anna Dyne