Uppdatering 00:34 industribrand Hisingen

RSG har larmat ett flertal stationer och enheter till en industribrand på Hisingen.

Det är nu bekräftat att det inte är någon verksamhet i byggnaden. Inga uppgifter om personskador.

Det är också bekräftat att det finns gasflaskor i byggnaden och några av dessa har exploderat. Gasflaskorna bedöms inte vara en risk för allmänheten med tanke på att de befinner sig inuti byggnaden. Polisen har dock evakuerat de närmast boende inom riskområdet (8 personer). Polisen har spärrat av området.

RSG har initierat VMA (viktigt meddelande för allmänheten) för att uppmana boende i rökens riktning att hålla fönster och dörrar stängda.

Branden är fullt utbruten. RSG har fortfarande ca 40 räddningspersonal på plats. Insatsen beräknas hålla på hela natten.

Kristina Lindfeldt

Räddningschef i beredskap