Ny VD i Gadelius

Hans Porat tillträder den 1 mars 2002 tjänsten som VD och koncernchef för Ratos intressebolag Gadelius KK i Japan. Han efterträder nuvarande VD Hans-Bertil Håkansson. Hans Porat kommer närmast från posten som vice koncernchef i Trelleborg.

Hans Porat har tidigare haft ledande befattningar inom ABB och Fläktgruppen med bl a placering i Tokyo och har därför god kännedom om den japanska marknaden.

Gadelius är ett japanskt handelshus med rötter i Sverige från 1890 och etablering i Japan sedan 1907. Idag är Gadelius en distributör av högteknologiska produkter med fokus på nischprodukter med högt kunskapsinnehåll inom områdena IT, medicinsk teknik, bygg, maskiner till förpacknings- och livsmedelsindustrin samt export av mekaniska/elektroniska komponenter till europeisk industri.

Omsättningen under 2000 uppgick till ca 1,1 miljard kr och antalet anställda är ca 240.

Ratos ägarandel i Gadelius är 50%.

Ratos är ett investeringsbolag som utvecklar onoterade medelstora bolag med bas i Norden. Målet är att som aktiva ägare bidra till långsiktig och hållbar utveckling i bolagen. Ratos är börsnoterat och investerar kapital från egen balansräkning och har därmed en flexibel ägarhorisont. Ratos 12 bolag är indelade i tre affärsområden; Construction & Services, Consumer & Technology och Industry. Totalt sysselsätter bolagen cirka 12 300 medarbetare.