Ratos: Hilding Anders förvärvar enhet från Dunlopillo

Förvärvet innebär att Hilding Anders utöver verksamhetens tillgångar får ensamrätt till Dunlopillos varumärke i Storbritannien och Irland.

- Slumberland och Dunlopillo kompletterar varandra och riktar sig till olika sektorer av marknaden. Dunlopillo är ett väletablerat lyxmärke och Slumberlands styrka ligger i marknadens mellansegment, kommenterar Bengt Adolfsson koncernchef för Hilding Anders.

Dunlopillo tillverkar sängar, kuddar och madrasser och har en omsättning på cirka 14 MGBP. Antalet anställda uppgår till 90. Patrick Newstead blir VD för Hilding Anders UK och kommer att ansvara för både Dunlopillo- och Slumberland-enheterna.

Hilding Anders (www.hildinganders.se) är en av Europas största sängtillverkare med en marknadsandel om 15%. Etableringar finns i 14 länder i Europa. Bolaget har vuxit kraftigt de senaste åren från en omsättning år 1987 på cirka 62 Mkr till en omsättning 2002 på cirka 3,8 mdr kronor. Antalet anställda uppgår till ca 2 200. En börsnotering av bolaget planeras under 2003.

Ratos ägarandel i Hilding Anders uppgår till 27%.

Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk.

Ratos är ett investeringsbolag som utvecklar onoterade medelstora bolag med bas i Norden. Målet är att som aktiva ägare bidra till långsiktig och hållbar utveckling i bolagen. Ratos är börsnoterat och investerar kapital från egen balansräkning och har därmed en flexibel ägarhorisont. Ratos 12 bolag är indelade i tre affärsområden; Construction & Services, Consumer & Technology och Industry. Totalt sysselsätter bolagen cirka 12 300 medarbetare.