Unik leverans till Norefjell Ski og Spa – Raybased på väg mot världsrekord inom Proptech

I höstas tog Raybased en affär tillsammans med sin samarbetspartner systemintegratören AcobiaFlux. Ordern kom från hotell Norefjell Ski og Spa i Norge och innebar att slutkunden ville minska byggnadernas energiförbrukning och sänka underhållskostnaderna.

Norefjell Ski og Spa

Raybaseds lösning styr och mäter i hela 600 noder i byggnaderna och all kommunikation mellan dessa enheter sker trådlöst i ett så kallat meshnätverk. Med det här projektet blir Raybased en av få aktörer i världen, som levererat ett stabilt väl fungerande mesh-system i den här storleken till fastigheter.

”Detta är en av världens största trådlösa installationer. Men styrning av 600 enheter i ett system är inte ens nära kapacitetstaket för Raybaseds trådlösa system. Vi klarar 10 000 enheter i en lösning utan några problem och detta hoppas jag Raybased får möjlighet att visa under år 2020”, säger Raybased VD Jonas Almquist.

Projektet hade av kostnadsskäl aldrig kunnat genomföras med traditionell teknik, d v s att man hade dragit kabel mellan alla 600 enheter som styrs.

I Norefjell gör Raybased följande:

• Mätning av temperatur och luftfuktighet för att säkerställa behagligt och hälsosamt inomhusklimat
  • Styrning av golvvärme utifrån bokningssystemet så att man inte värmer för mycket när rummen är oanvända
  • Övervakning av balkongdörrar - varna ifall balkongdörrar står öppna när rummen är obokade. Hotellet har tidigare haft problem med att det regnar in när balkongdörrar står öppna och golven blir förstörda.
  • Integration med Acobia Flux överordnade molnlösning för samordning mellan bokningssystem och Raybased-hårdvara

”Hotellbokningssystemet som integrationen gjorts emot används av flera av de största hotellkedjorna i Norden och det är flera av dessa aktörer, som följer projektet med spänning. Potentialen inom detta segment är mycket stor”, avslutar Jonas Almquist.

Jonas Almquist

Telefon: +46 702 58 38 88
jonas.almquist@raybased.com

Lennart Olving