Innovationsverkstad ska skapa bättre integration

Reach for Change, Sveriges Kommuner och Landsting och Förnyelselabbet inleder samarbete för en smidigare integration av ensamkommande barn och ungdomar.

Samarbetet startar med innovationsverkstaden ”Sammanhacket” den 31 augusti i Stockholm där bland andra Närings- och innovationsminister Mikael Damberg medverkar.

Vi behöver hitta fler smarta sätt att hjälpa ensamkommande barn och unga in i samhället, och vi behöver sprida de metoder som fungerar. Den här utmaningen ligger idag främst hos Sveriges kommuner, men vi vet att det finns fler som kan och vill vara med och bidra. Vi samlar därför kommuner, entreprenörer och andra för att ta oss an utmaningen tillsammans, säger Sofia Breitholtz, vd, Reach for Change.

Under det inledande ”Sammanhacket” kommer ett antal prototyper till lösningar att utvecklas. De starkaste idéerna kommer sedan få stöd av Reach for Change för att förverkligas i svenska kommuner.

– För att hitta bra lösningar behövs ett ökat samarbete mellan kommuner, myndigheter och företag. Genom att delta i Sammanhacket vill SKL och Förnyelselabbet stärka det samarbetet. Vår insats är en del i SKL:s Agenda för integration, där vi samlar ett stort antal förslag på hur etableringen av nyanlända kan förbättras, säger Katrien Vanhaverbeke, sektionschef på SKL.

- För att lösa dagens och framtidens samhällsutmaningar behöver fler samhällsaktörer arbeta tillsammans på nya innovativa sätt. Reach for Change program för sociala entreprenörer är en viktig del av arbetet med att förbättra ensamkommande barn och ungas förutsättningar i hela Sverige. Postkodsstiftelsens stöd ger fler unga möjlighet att utveckla sin fulla potential, vilket är en förutsättning för ett välmående och hållbart samhälle, nu och i framtiden, säger Josefin Carlring, General Manager Postkodsstiftelsen.

För ytterligare info:

Peter Lindh, public affairs manager, Reach for Change, 070 292 51 14

Om Sammanhacket

Uppstartseventet äger rum den 31 augusti i Stockholm med bland andra Närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Under hösten 2017 fortsätter arbetet med accelerator och testfas där olika team testar idéer och får stöd via workshops och individuell coachning. 2018 kan de idéer som testats med bra resultat genomföras och en idé genomförs med stöd av Reach for Change inkubator.

Reach för Change söker, väljer ut och stödjer Change Leaders – personer med banbrytande idéer som gör livet bättre för barn. Genom oss får de lönefinansiering, kunskap och ett nätverk för att utveckla sina idéer. Totalt stödjer vi Change Leaders i 18 länder på tre kontinenter.

Om Förnyelselabbet

Förnyelselabbet är en plattform för tjänsteutveckling som sammanför aktörer från olika sektorer som arbetar med samma mål. Förnyelselabbet består av ett 50-tal ensamkommande ungdomar samt ett 40-tal aktörer som representerar kommuner, myndigheter, näringsliv och ideella organisationer. Labbet är ett initiativ från Sveriges Kommuner och Landsting i samarbete med Stiftelsen Svensk Industridesign