Norsk skridskolegend satsar på integration i Sverige

Nu kommer skridskolegendaren Johann Olav Koss initiativ Right To Play till Sverige. Den svenska ideella organisationen Reach for Change möjliggör satsningen, som nu ska göra idrotts-Sverige bättre på integration. Modellen går ut på att samarbeta med idrottsföreningar för att utbilda och utveckla ensamkommande och nyanlända ungdomar till att bli aktiva deltagare i idrottsföreningar och därigenom i svenska samhället.

- Right To Play har lång erfarenhet från många delar av världen av att skapa inkludering för barn och unga genom idrott och lek. Deltagande i en idrottsförening kan ses som en spegling av samhället och blir en plattform för att lära sig språk, värdegrund, demokrati och socialt samspel. Genom att använda den kraft som finns i idrottssverige vill vi stötta ensamkommande på vägen in i samhället, säger Johann Olav Koss, grundare av Right To Play International.

Bakgrund

Right To Play är en internationell organisation som arbetar för att skapa ett sundare och tryggare samhälle via utbildning, idrott och lek. Organisationen, som finns i över 18 länder, grundades av Johann Olav Koss, skridskoåkaren som anses vara en av världens främsta vinterolympier genom tider och bland annat vann tre OS-guld i Lillehammer 1994. Nu etablerar sig Right To Play också i Sverige med stöd av Reach for change som driver världens första inkubator för sociala innovationer för ensamkommande.

- Vårt mål är att alla barn i Sverige, oavsett ursprung, ska ha bästa möjliga livschanser. Därför stöttar vi sociala entreprenörer med banbrytande idéer. Right To Play är ett gott exempel som vi identifierat och nu ger finansiell stöttning, rådgivning och utveckling. Vår förhoppning är att hela idrottssverige ska anta utmaningen och sluta upp bakom satsningen för att fler ensamkommande ska få stöd på vägen in i samhället, säger Sofia Breitholtz, VD Reach for Change.

Right To Play Sverige drivs av Anna Lindh och Thomas Breistein:

- Vi ser idrottsföreningen som en perfekt plattform för ensamkommande att på ett interaktivt och naturligt sätt föra dialog och lära sig om Sverige. Inom idrotten finns verktygen att stärka både individen och individens del i gruppen. Genom att kapacitetsbygga de här ungdomarna och göra dem till aktiva deltagare i idrottsföreningar, inte bara på idrottsplan, vill vi skapa fler naturliga mötesplatser för framgångsrik integration samtidigt som föreningarna får fler engagerade ledare, säger Anna Lindh, Programansvarig för Right To Play Sverige.

För ytterligare info:

Peter Lindh, Public Affairs Manager, Reach for Change, 070 292 51 14

Anna Lindh, Programansvarig för Right to play Sverige, 070 181 59 76

Reach för Change söker, väljer ut och stödjer Change Leaders – personer med banbrytande idéer som gör livet bättre för barn. Genom oss får de lönefinansiering, kunskap och ett nätverk för att utveckla sina idéer. Totalt stödjer vi Change Leaders i 18 länder på tre kontinenter.