7 av 10 önskar sig meningsfull skärmtid i jul – Samtal, sms och magasinläsning i topp enligt Readlys undersökning

Enligt magasintjänsten Readlys färska undersökning anser svenskarna att samtal, sms och magasinläsning utgör den mest meningsfulla skärmtiden i jul (24-26 december). Meningsfull skärmtid är något majoriteten av landets julfirare önskar sig mer av.

Julen är en tid för återhämtning tillsammans med nära och kära, men trots det uppger 67 procent av svenskarna i Readlys undersökning att de använder mobilen lika mycket eller mer under julen jämfört med innan. Samtidigt önskar 71 procent att de kommer använda skärmtiden till mer meningsfulla aktiviteter i jul.

På frågan om vad vi svenskar anser vara den mest meningsfulla skärmtiden i jul toppas listan av “samtal och sms” (67 %) samt “att läsa tidningar och magasin” (43 %). Majoriteten planerar att läsa tidningar digitalt framför print i jul (21 % digitalt, 18 % print).

– Mobilen är för julfirarna central för att kommunicera med nära och kära och blir svår att stoppa i en låda. Magasin- och tidningsläsning bjuder på avkoppling men även inspiration, kunskap och nöje vilket rankas högt under ledigheten. Inför 2020 är det också många som söker motivation till en nystart där tidningar ofta fokuserar och tillgodoser det behovet så här års, säger Linnéa Aguero, PR- och kommunikationschef på Readly.

Topplista – aktiviteterna som svenskarna räknar som meningsfull skärmtid under julhelgen (enligt Readlys undersökning):

1. Samtal och sms (67 %
  2. Läsa tidningar och magasin (43 %)
  3. Sociala medier (31 %)
  4. Lyssna på musik (31 %)
  5. Jobba (28 %)
  6. Lyssna på podcasts (22 %)
  7. Gaming (12 %)
  8. Kolla serier/filmer (13 %)
  9. Wellness (11 %)
  10. Inget (7 %)
  11. Annat (5 %)
  12. Vet ej (4 %)

Topplista – Aktiviteterna som svenskarna tror att de kommer använda sina smartphones till på julafton (enligt Readlys undersökning):

1. Smsa och prata (61 %)
  2. Sociala medier (51 %)
  3. Läsa magasin och tidningar (33 %)
  4. Lyssna på musik (22 %)
  5. Gaming (20 %)
  6. Jobba (11 %)
  7. Kolla film och serie (11 %)
  8. Lyssna på podcast (10 %)
  9. Kommer inte använda (8 %)
  10. Hälsa (6 %)
  11. Annat (5 %)
  12. Vet inte (4 %)
  13. Jag använder inte mobil under julen (8 %)

Topplista – Kategorierna som svenskarna läser mest om i magasin och tidningar under jul (baserat på Readlys data från december 2018):

1. Kändisar, nöje
  2. Livsstil
  3. Inredning
  4. Mode, skönhet
  5. Mat, dryck
  6. Hem, trädgård
  7. Hälsa, träning
  8. Resa
  9. IT, teknik
  10. Handarbete, gör-det-själv

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 8-17 november 2019 har sammanlagt 1017 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Taggar: