Maria Hedengren blir ny vd på Readly

- iZettles tidigare finanschef ska styra Readly in i nästa tillväxtfas

Stockholm, 11 april, 2019: Styrelsen på Readly International AB meddelar idag att Maria Hedengren, tidigare finanschef på iZettle, utnämns till ny verkställande direktör. Maria har över tjugo års erfarenhet i ledande roller inom finansvärlden och verksamhetsledning.

På iZettle var Maria Hedengren instrumentell i företagets försäljning till PayPal på 19 miljarder sek, och i bolagets förberedelser för fortsatt expansion. Innan iZettle, var Maria Hedengren finanschef på spelbolagsleverantören NetEnt AB (publ). Hennes gedigna meritlista och erfarenhet består av att leda och växa privata-, och noterade techbolag internationellt.

Maria Hedengren tillträder som vd den 24 april, medan Readlys nuvarande vd Jörgen Gullbrandson lämnar bolaget för att anta nya utmaningar.

“Vi är väldigt glada att Maria, med sin långa erfarenhet av att få techbolag att växa internationellt, har beslutat att börja hos oss. Hennes expertis kommer att hjälpa bolaget i sin nästa viktiga tillväxtfas, säger Per Hellberg, styrelseordförande på Readly, och fortsätter: “Styrelsen vill även tacka Jörgen för hans många bidrag till Readlys senaste framgångar. Sedan Jörgen anslöt till företaget, först som finanschef och senare som vd, har han varit en viktigt del Readlys ständiga utveckling. Vi önskar honom allt gott inför framtiden.”

Readlys tillväxtresa har gått fort. I mars 2019 rankades Readly på topp 200, och som näst snabbast växande företag i Sverige, av "Financial Times 1000 Fastest Growing Companies in Europa", som bland annat mäter tillväxttakt hos europeiska bolag mellan 2014-2017. 2018 växte Readlys intäkter med över 55 procent, bolaget lanserade i Schweiz och Nederländerna och stärkte sitt erbjudande ytterligare, som nu omfattar över 4000 titlar.

"Min yrkesmässiga passion är att skapa de allra bästa förutsättningarna för fortsatt tillväxt för de bolag jag arbetar i. Jag är väldigt imponerad av Readlys tillväxt hittills, och jag är väldigt förtjust i produkten. Readly är ett bolag väl rustat för att öka sina marknadsandel framöver och jag är glad över att få vara med på bolagets fortsatta tillväxtresa. Att jag får detta förtroendeuppdrag, på ett bolag som har skapat en fantastisk produkt för både sina användare, men också för branschen, är såklart oerhörtspännande, säger Maria Hedengren, tillträdande vd på Readly.

Taggar: