​Svensk flygskam dominerar i internationella magasin i höst visar Readlys genomlysning

Den digitala magasinstjänsten Readly har genomlyst hur internationella magasin rapporterat om Sverige och svenskar under hösten 2019. Extra framträdande är det svenska uttrycket flygskam, som slagit igenom som ett svenskt fenomen i globala medier.

Genom sin databas med närmare 4 000 utländska magasin och tidningar undersöker Readly vilka som är de hetaste samtalsämnena om Sverige i världen. Under sep-nov 2019 har flygskam, eller flight shaming, förekommit tydligt i de globala medierna. Hemma i Sverige kan rörelsen ha påverkat svenskarnas flygvanor. Swedavias statistik från juli 2019 visar att antalet inrikesresenärer i Sverige minskade med 11 procent från samma månad föregående år, och att 4 procent färre reser till och från svenska flygplatser.

Inc. Magazine sätter flygskam högst upp i sin lista över de mest aktuella buzzorden i sitt höstnummer. I början av november berättade Lonely Planet Traveler om hur man kan reducera sin tid i luften för att undvika att drabbas av “svenskarnas flygskam”. I oktobernumret förklarade ELLE Italia ordet flygskam som en effekt av Greta Thunberg. Money Week skriver om hur den globala privatjetindustrin påverkas av svenskarnas flygskam som sprider sig bland kungahus och kändisar. AdWeek rapporterar om hur flygbolagen står inför utmaningar i sin marknadsföring i samband med ökad flygskam. Bloomberg tar upp Klarna-personalens alternativa resvägar till konferensen i Berlin som ett exempel på hur bolag anpassar sig. Utöver dessa tidningar har även ICON, Business Traveler UK och Time Magazine Europe med flera skrivit om flygskam under hösten.

– Ordet flygskam har spridits rejält i internationella medier under hösten och det är intressant att se att ordet så genomgående behålls på svenska. Det signalerar att andra länder inte alls har liknande begrepp och säger även en del om svenskarnas position i miljöfrågan globalt, säger Linnéa Aguero, kommunikationschef på Readly.

Fler framträdande Sverige-nyheter i internationell media under hösten:

Svenska maten som väcker intresse
BBC Good Food hyllar det Lappländska köket och rekommenderar en resa till Norrland för en kulinarisk upplevelse av rådjur, ren, fisk, vilda bär, svamp och örter (BBC Good Food - Nov 2019). Klassiska svenska recept som upptagit spalterna under hösten är: Köttbullar - Swedish Meatballs (BBC Good Food), Knäckebröd - Swedish Crisp Breads (Sainsbury’s Magazine), Tofubollar - Swedish Tofu Balls (Healthy Diet), Mjuk Pepparkaka - Swedish Soft Ginger Bread (Vegan Food & Living), Swedish Kladdkaka (Baking Heaven), och Kanelbullar and Fika (BBC Good Food).

Svenskar som påverkat Sverigebilden

För ELLE Italia pratar Alexander Skarsgård om den nya filmen “The Kill Team”, och att hans absoluta favoritdoft är från en liten röd stuga som hans familj har byggt i södra Sverige (ELLE Weekly - 40-2019). I tre uppslag berättar New York Magazine ingående om vår extraordinära 16-åring Greta Thunbergs kamp för en ljus framtid (New York Magazine - Sep 16-29 2019). Vår svenska supermodell och designer Elsa Hosk berättar för kändistidningen Hello! att hennes ultimata drömdag börjar med att vakna upp på idylliska Öland (Hello! Fashion Monthly - Nov 2019).

Svenska bolag som utmärkt sig

Svenska digitala magasinstjänsten Readly spås bli tidningsvärldens Spotify. I en stor intervju med Financial Times berättar Readys VD Maria Hedengren om framtidsplanerna. ELLE Decoration tipsar om de nya svenskdesignade högtalarna Upcrafted Speakers av Transparent Sound, där bolaget undersökt i vilken utsträckning en högtalare också kan vara ett designobjekt (ELLE Decoration UK - Nov 2019).

Doldisar på hemmaplan - uppmärksammade internationellt
Den svenska graffitikonstnären André Saraiva omnämns i New York Magazines reportage om samarbetande designers för sitt arbete med designern Saint James, välkänd för sitt randiga format (New York Magazine - Sep 16-29 2019). Tidningen Fast Company skriver om designdriven innovation och företaget Tarform som har tagit fram en ny standard för miljövänliga motorcyklar, som den svenska kompositören Adam Nordén komponerat motorljudet till (Fast Company - Oct 2019).

Så gick genomlysningen till
Genomlysningen av internationella mediers rapportering har gjorts via sökningar bland nära 4000 internationella magasin och tidningar på Readlys plattform. Sökningarna har gjorts på orden “Sweden”, “Swedes” och “Swedish” från 1 september till 12 november 2019, för att plocka ut de mest frekventa och intressanta nyheterna om Sverige i världen.

För mer information, kontakta gärna:
Linnéa Aguero, PR och kommunikationschef på Readly
0725-03 32 31, linnea.aguero@readly.com

Om Readly
Appen Readly ger prenumeranter obegränsad tillgång till 4500 nationella och internationella magasin i digitalt format. Bolaget, som lanserades 2013, är idag Europaledande med användare på 50 marknader. I samarbete med 800 förlag runt om i världen leder Readly digitaliseringen av magasinindustrin i syfte att öka den positiva kraften av tillförlitlig journalistik då den i digitala kanaler blir mer tillgänglig än någonsin. De senaste tolv månaderna har Readly distribuerat över 100 000 upplagor av magasin och tidningar som lästs över 80 miljoner gånger. www.readly.com

Källa Swedavia: https://www.swedavia.se/om-swedavia/nyheter/swedavias-trafikstatistik-for-juli-2019/#gref

Taggar: