Recyctec Holding AB (publ.) Delårsbokslut januari-juni 2019

Svag återhämtning under det andra kvartalet med en stark månad i maj. Varierande - och fortsatt ej tillräcklig tillgång på råvara har resulterat i lägre produktionsvolymer än planerat. Detta har pressat och fortsätter att pressa Bolaget och organisationen. Försäljningsarbetet framgångsrikt under det andra kvartalet med etablering av två nya, betydande kunder för bolagets EarthCare™ produkt, varav en på en ny geografisk marknad. Produktmixen fortsätter alltjämt att utvecklas positivt. Effekter av genomförda besparingsåtgärder nåddes fullt ut under juni månad och indikerar att besparingsmål för helår kommer att infrias i sin helhet. Teknisk utrustning och processteg fungerar väl, inklusive nyinstallerad sådan. Produktiviteten ytterligare förbättrad vilket visas genom minskad avfallsmängd, som en del av den totala produktionsvolymen.

Sammanfattning av halvårsrapport – koncernen

Första halvåret 2019-01-01 – 2019-06-30

• Nettoomsättningen uppgick till 3 073 803 (5 799 210) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -7 842 888 (-4 612 099) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,12 (-0,09) SEK.
  • Soliditeten uppgick per den 30 juni 2019 till 37 (53) %.

Andra kvartalet 2019-04-01 – 2019-06-30

• Nettoomsättningen uppgick till 1 892 973 (3 163 754) SEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till –3 440 233 (-2 342 892) SEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,05 (-0,04) SEK.

Definitioner

• Resultatet per aktie: Periodens resultat dividerat med 65 250 613 utestående aktier (varav 294 000 aktier är A-aktier) per den 30 juni 2019.
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
  • Med ”Bolaget” eller ”Recyctec” avses Recyctec Holding AB med organisationsnummer 556890–0111.
  • Belopp inom parentes ovan avser motsvarande period föregående år.

Principer för delårsrapportens upprättande

Räkenskaperna i delårsrapporten har upprättats i enlighet med samma redovisningsprinciper som i Bolagets senaste årsredovisning, det vill säga i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd, BFNAR 2012:1 (K3 regelverket).

Disclaimer

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Recyctec Holding AB (publ) ska offentliggöra enligt 17 kap. lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 juli 2019.

Kommande finansiella rapporter

Kvartalsrapport Q3, 2019                                                      24 oktober 2019

Avlämnande av delårsrapport

Jönköping, den 18 juli

Recyctec Holding AB (publ)

Göran Nylén, VD

E-post: goran.nylen@recyctec.se

Tel: +46 723 88 63 77

Recyctec, EarthCare™ och Teknisk Glykol

Recyctec har utvecklat en metod för att återvinna etylen- och propylenglykol. Metoden skapar ett kretslopp av en ändlig resurs, dvs. en cirkulär ekonomi.

Recyctec tar emot använd glykol som annars går till förbränning eller annan linjär/ändlig hantering. Bolaget arbetar med de 17 globala målen i FN:s Agenda 2030, och speciellt med mål nummer 9, 11. 12 och 15 i egen regi och via samarbetspartners.

EarthCare™ Fastighetsglykol och Fordonsglykol är en återanvänd och förädlad glykol som säljs under eget varumärke i egen regi och via samarbetspartners av Recyctec, detta och Teknisk Glykol är produkterna som görs av tidigare använd glykol, renad på anläggningen i Jönköping och återställd till sitt ursprungliga skick.

Taggar: