Red Reserves Call of Duty-lag klart för CWL Pro League – gör upp om drygt 10 mkr i prispengar

E-sportbolaget Red Reserve AB, som ägs av Spotlightnoterade Red Reserve Entertainment AB (publ), kvalade sent i natt svensk tid in till CWL Pro League, där världens 16 bästa lag i Call of Duty gör upp om världsmästartiteln och prispengar på över 10 miljoner svenska kronor. CWL Pro League startar den 4 februari på MLG Arena i Columbus, Ohio.

Red Reserves Call of Duty-lag har visat att man även denna säsong kommer vara ett lag i den absoluta världstoppen. I natt svensk tid blev det klart att man säsongen 2019 är ett av 16 lag som gör upp om världsmästartiteln i COD.

– Det blev väldigt mycket mer spännande än vad vi hade tänkt, men vi tog sista chansen. Hela kvalet var oerhört spännande för vår del och förstås var det otroligt viktigt att vi tog en av platserna. Call of Duty är ett av världens största spel och att vara bland de 16 bästa är riktigt stort, säger Patrik Andersson, CEO på Red Reserve AB.

– Jag är fruktansvärt stolt över killarna. Trots att det från början inte gick vår väg så samlade vi oss och tog sista chansen, vilket är oerhört starkt. Flera riktigt bra lag som Faze och G2 gick inte vidare, och det visar hur tufft det är att kvala in till Pro League. Nu har vi återigen bevisat att vi är ett av världens bästa lag, vilket förstås är viktigt för resten av 2019 i relation till sponsorer och andra intressenter, säger Patrik Andersson.

CWL Pro League startar den 4 februari och pågår fram till slutet av sommaren. Förra säsongen slutade Red Reserve på en tredje plats och vann då 92 500 USD.

Red Reserves COD-lag består av Joe ”JOEE” Pinnington, Rhys ”RATED” Price, Matthew ”SKRAPZ” Marshall, Trei ”ZERO” Morris och Benjamin ”Bance” Bance.

CEO Red Reserve AB

VD Red Reserve Entertainment AB (publ)

www.scufgaming.com

Red Reserve Entertainment AB har i dotterbolaget MillionMind utvecklat en IT-plattform och en metod där företag kan skapa egna quizer i kommunikations- eller utbildningssyfte. Plattformen bygger på gamification, något som de senaste åren har visat sig vara en viktig faktor för att skapa engagemang online. I och med förvärvet av Red Reserve AB är bolaget numera även en stor aktör i esportbranschen.

Dotterbolaget Red Reserve AB är, genom sammanslagningen med Red Reserve Entertainment (vid sammanslagningen Community Entertainment), Skandinaviens första noterade esportklubb. Red Reserve har idag lag i den absoluta världstoppen i Counter-Strike: Global Offensive, Call of Duty, Hearthstone och Rocket League.