Förmedlingstjänst för texttelefoni byter namn

Förmedlingstjänst för texttelefoni byter namn Respons, Sveriges största namn- och nummerupplysningsföretag, byter nu namn på förmedlingstjänsten för texttelefoni till Respons Texttelefon. Namnbytet är en konsekvens av att Respons AB den 1 juni 2001 såldes ut från Telia. Respons har redan tidigare utfört förmedlingstjänsten och fick vid den senaste upphandlingen återigen Post- och Telestyrelsens förtroende för att driva tjänsten vidare under de kommande två åren. ??Texttelefoni har en viktig funktion i vårt samhälle. Denna kombination av teknik och personlig service, skapar möjlighet för många människor att hålla kontakt med sina vänner eller sköta vanliga vardagsbestyr, utan att hindras av sitt funktionshinder, säger Anne-Lie Cedertorn produktchef för Respons Texttelefon. Det finns ca 12 000 texttelefonanvändare i Sverige. Det är främst hörselskadade, döva och personer med talsvårigheter som utnyttjar tjänsten, där en telefonist förmedlar samtal mellan en vanlig telefon och texttelefon. Telefonerna är utrustade med tangentbord. Förmedlingstjänsten har till uppgift att ordagrant förmedla samtal mellan användare av vanliga telefoner och texttelefoner. Förmedlingstelefonisten omformulerar tal till text och tvärtom, samt hjälper även till att förmedla sms och fax. Förmedlingstjänsten Texttelefon är en samhällstjänst som kravställs och upphandlas av Post- och Telestyrelsen. Tjänsten är teleoperatörsoberoende och går att nå från den teleoperatör användaren själv väljer att ringa med. Tjänsten är kostnadsfri och håller öppet dygnet runt, årets alla dagar. För ytterligare information, kontakta gärna: Anne-Lie Cedertorn, produktchef för Respons Texttelefon, tel 08-634 73 04, anne-lie.cedertorn@respons.net Ann-Sofie Olsson, press- och informationschef Respons, tel 070-634 97 60, ann-sofie.olsson@respons.net Respons huvudsakliga verksamhet är att sätta människor och företag i kontakt med varandra. Varje år besvarar vi över 60 miljoner förfrågningar om namn, adresser och telefonnummer. Detta sker genom våra röstutlämnade upplysnings-tjänster 118 118, 118 119 Utlandsupplysningen och 118 8 88 Autosvar. I vår produktportfölj ingår också 118 118 Online, Texttelefon, Personlig Väckning och telemötestjänsten Smart Meeting. Verksamheten bedrivs dygnet runt på 12 orter med hjälp av ca 900 telefonister. Huvudägare till Respons AB är Industri Kapital 2000- fonden. Mer information finns på www.respons.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020605BIT00950/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020605BIT00950/wkr0002.pdf