Rezidor första hotellföretag i världen att erbjuda alla gäster möjlighet till klimatneutralisering

Genom ett unikt samarbete mellan Rezidor Hotel Group och The CarbonNeutral Company erbjuds hotellgäster möjligheten att neutralisera växthusgaser i samband med sin vistelse på ett Rezidorhotell. Detta omfattar även resande till och från hotellet, vilket gör hela resan klimatneutral, CarbonNeutral®.

För att neutralisera är allt som krävs ett medlemskap i Rezidors kostnadsfria lojalitetsprogram, goldpoints plus. En övernattning på ett Radisson SAS-hotell ger i snitt 3,000 Gold Points, eller poäng. Det behövs bara 2,000 poäng för att neutralisera 270 kg koldioxid, vilket motsvarar en övernattning på 1-2 nätter samt resande med bil. Neutraliseringsschemat erbjuder omfattande möjligheter att neutralisera koldioxid beroende på val av färdmedel. Initiativet är en del av Rezidors Responsible Business-program och lanseras den 1 mars.

Resor och övernattningar på hotell är en del av näringslivet. Men klimatförändringar och global uppvärmning är en högst aktuell verklighet och resandet utgör en av många bidragande faktorer. Energiförbrukning på hotell är nödvändig för att garantera gästernas bekvämlighet genom uppvärmning, belysning, kylsystem etc. För att minimera effekterna på växthuseffekten för den globala uppvärmningen har Rezidor ett energibesparingsprogram sedan 2001, vilket inkluderar;
• kvartalsvis mätning och rapportering av energiförbrukning på hotell- och koncernnivå – 2006 minskade energiförbrukningen inom hela Rezidor med 8% per kvm jämfört med 2005
• energibesparande belysning, sensorer och timers samt nyckelkortsströmbrytare på rum har installerats på över 70% av alla Rezidors hotell
• insatser för att finna alternativa energilösningar; vissa hotell har installerat solcellspaneler och andra använder förnyelsebara energikällor

Rezidor har redan neutraliserat koldioxidutsläppen i samband med företagets senaste årliga hotellchefskonferens, samt för koncernens huvud- och regionkontor genom trädplantering och projekt för förnybara energikällor.

The CarbonNeutral Company har mätt mängden växthusgaser som produceras genom Rezidors hotelldrift, inklusive bränsle, energiförbrukning och avfall, såväl som resande. Koldioxidutsläppen neutraliseras genom donation av pengar till klimatneutrala projekt vilka sparar motsvarande mängd CO2 ekvivalenter. Utvalda projekt inkluderar ett vindkraftsprojekt i Indien samt energibesparande projekt på Jamaica. För mer information, besök gärna www.carbonneutral.com.