• Chosa Oncology AB/

RhoVacs marknadsundersökning visar på stor potential för ett fungerande cancervaccin som förebygger återfall i metastaserad sjukdom i flera olika cancerformer

Lund, 29 november, 2021. RhoVac AB ("RhoVac") är ett svenskt immunonkologiföretag, vars läkemedelskandidat, RV001 (onilcamotide), är ett cancervaccin som syftar till att förebygga återfall i cancer genom bildandet av metastaser efter initial kirurgi- eller strålbehandling med syfte att bota. Läkemedelskandidaten är i slutskedet av en internationell klinisk fas IIb-studie i prostatacancer, som också genomförs i Sverige, men vid ett lyckosamt utfall i prostatacancerstudien bedöms läkemedelskandidaten kunna användas också inom andra cancerformer. Bolaget meddelar idag att man färdigställt en marknadsundersökning inom andra cancerformer, vid sidan av prostatacancer, som påvisar en mycket stor potential för ett cancervaccin som med en tolerabel biverkningsprofil förbygger att cancern återkommer i spridd form efter man försökt bota den med operation eller strålning.

En sammanfattning av resultaten av marknadsundersökningen presenteras av RhoVacs VD, Anders Månsson vid Aktiespararnas Stora Aktiedagen Stockholm den 30 november, klockan 16.00, se https://www.aktiespararna.se/Stockholm.

Som tidigare meddelats har RhoVac genomfört ett marknadsundersökningsprojekt med avseende på andra cancerformer än prostatacancer för att uppskatta potentialen för RV001 (Onilcamotide) även vid sidan av prostatacancer, den indikation som nu är föremål för en klinisk fas IIb-studie (BRaVac). RhoVac konstaterar att ett fungerande och väl tolererat vävnadsagnostiskt cancervaccin, som används efter behandling av primärtumören i syfte att förebygga bildning av dottertumörer (dvs metastasering) och återfall i cancer, borde ha en stor potential för en bred användning inom onkologi.  Bolaget konstaterar vidare att i samtliga stora cancerområden är återfall i cancer, ett synnerligen potent och vanligt förekommande problem. Marknadsundersökningen visar att det inom andra cancerformer, till skillnad från vad som gäller i prostatacancer, visserligen ofta finns så kallad adjuvant (för att förebygga återfall) behandling att tillgå som syftar till att förebygga återfall. Denna typ av behandling utgörs dock ofta av strålning och cellgifter med associerade biverkningar och ges därför i huvudsak till högriskpatienter, medan en mindre toxisk och återfallsförebyggande behandling möjligen kunde komma i fråga för en bredare patientgrupp.

Materialet från marknadsundersökningen är mycket omfattande - nedan redogörs för huvudkonklusionerna i den bild som tecknas:

• Bröstcancer rankas som den mest frekvent diagnostiserade cancern, med 531 051 fall på de studerade marknaderna under 2020. De tre främsta cancerformerna (bröst, prostata och kolorektal) står för fler fall (~1,4 miljoner) än summan av de återstående 7 cancerformerna på topp 10-listan (~1,2 miljoner).
  • För samtliga av dessa cancerformer förväntas en ökning av incidentfall, sett över en tioårsperiod, på i stort sett samtliga marknader. För samtliga indikationer, förutom icke-småcellig lungcancer och cancer i bukspottkörteln, har de allra flesta patienter (>68%) icke-metastaserande sjukdom vid diagnos.
  • Frekvensen av metastaserande återfall är generellt vanligt förekommande och frekvensen varierar beroende på sjukdomens omfattning vid diagnos. Vid njurcancer och blåscancer, två uro-onkologiska indikationer med betydande målgruppssynergi med prostatacancer, upplever 80-90% av patienterna lokal cancer, men 20-50% av dem utvecklar så småningom metastaser. Vid njurcancer erbjuds i princip ingen adjuvant terapi, och vid blåscancer finns BCG och kemoterapi, båda förknippade med betydande toxicitet, och därför kan dessa cancerformer vara särskilt intressanta som potentiella målindikationer för RhoVacs vaccin.

Det finns flera olika adjuvanta terapier godkända för användning vid alla studerade cancerindikationer (förutom njurcellscancer).

• Adjuvant terapi rekommenderas vanligtvis för patienter i senare stadier eller vid högrisksjukdom, men inte för de med mycket tidigt stadium eller specifika riskfaktorer som påverkar patienternas acceptans för en terapi, eftersom riskerna och biverkningarna inte nödvändigtvis står i proportion till de potentiella fördelarna.
  • Med tanke på säkerhets- och biverkningsprofilen för onilcamotide som visades i fas I/II-studien (NCT03199872), är det tänkbart att läkemedelskandidaten kunde komma rekommenderas som adjuvant-behandling till en bredare grupp patienter med sjukdomar i tidigt stadium i flera olika cancertyper, eftersom förhållandet mellan nytta och risk kan troligen vara fördelaktigt jämfört med för närvarande tillgängliga adjuvansterapier.

Sammantaget visade marknadsundersökningen att det medicinska behovet av ett cancervaccin för att förebygga metastasering och återfall i cancer är stort och att detta behov spänner över en rad stora metastaserande cancerindikationer.

RhoVac VD, Anders Månsson, kommenterar: ”Jag är mycket glad att vi har utfört denna marknadsundersökning för att, svart på vitt, visa på potentialen för utveckling även i andra cancerformer förutsatt att vi når ett kliniskt ”proof of concept” i prostatacancer med BRaVac. Det finns helt klart stor potential i många olika cancerformer för ett cancervaccin som kan visa att det med en tolerabel biverkningsprofil minskar risken för återfall och metastatisk sjukdom, efter genomförd kurativt syftande behandling mot primärtumören.”

Denna information är sådan som RhoVac är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-29 08:37 CET.

Anders Månsson – VD, RhoVac AB
E-post:
info@rhovac.com

RhoVac bildades som ett privat bolag i Danmark 2007. I detta bolags regi företogs de grundläggande utvecklingsstegen för läkemedelskandidaten onilcamotide. 2015 bildades det svenska RhoVac AB som nu är huvudkontor och 2016 listades bolaget på dåvarande Aktietorget i Sverige (numera Spotlight Stock Market). RhoVac har nu passerat de tidiga stadierna av utveckling. Under 2018 slutfördes den första kliniska studien (fas I/II) i prostatacancer som visade på att onilcamotide har god säkerhet och är väl tolererat samt att läkemedlet ger det förväntade immunsvar som ska utöva effekten på cancercellerna. Det starka immunsvaret har också visat sig hålla över tiden. Därför har RhoVac en större pågående klinisk fas IIb-studie som har inkluderat 180 patienter med prostatacancer. Studien, som beräknas slutföras H1 2022, är designad för att med statistisk signifikans visa på effekten av onilcamotide i att förhindra sjukdomsutveckling i prostatacancer efter kirurgi eller strålning mot primärtumören. Aktien handlas under tickern RHOVAC. Mer information finns på www.rhovac.com.

Om BRaVac
BRaVac är en randomiserad, placebokontrollerad och dubbelblind studie med det primära målet att utvärdera om behandling med läkemedelskandidaten onilcamotide kan förhindra eller begränsa utvecklingen av avancerad prostatacancer efter kurativ avsiktlig behandling. Den kliniska fas IIb-studien är en internationell multicenterstudie som har rekryterat 180 patienter i sex europeiska länder (Danmark, Finland, Sverige, Belgien, Tyskland och Storbritannien) och USA.