Högskolan i Jönköping väljer Ricoh för att modernisera studenternas arbetsmiljö

Ricoh byter ut Högskolan i Jönköpings hela nätverk av skrivare och copyprinters för att modernisera och förbättra studenternas arbetsmiljö, samt minimera kontanthanteringen i verksamheten. Ricoh kommer att dels leverera skrivare och multifunktionsprodukter med service för hela verksamheten, men även nätverks- och betalningslösning samt support.

Högskolan i Jönköping har drygt 11 000 studenter och skriver årligen ut ca 12 miljoner dokument varav 1,5 – 2 miljoner är färgdokument. Verksamheten är unik i Sverige och är uppdelad i fyra fackhögskolor och ett servicebolag som alla kommer att samsas om 114 skrivare och copyprinters. Högskolan har länge haft ett behov att modernisera verksamhetens skrivar- och it-lösning för att bättre möta studenternas behov. – I takt med att högskolans verksamhet utvecklats har våra behov kring utskriftshantering förändrats. Den lösning vi har valt innebär en standardisering till ett begränsat antal olika utskriftsenheter och en leverantör. Vi räknar med att den valda lösningen ska ge högskolan en effektivare och miljövänligare utskriftsmiljö, en mer behovsanpassad maskinpark och en modern betalningslösning för studenter, samtidigt som högskolans totala kostnad för utskriftshantering kommer att minska. Genom den nya lösningen gör vi en rejäl satsning tillsammans med Ricoh för att öka tillgängligheten och användarvänligheten i systemet, säger Stefan Henriksson, IT-chef på Högskolan i Jönköping. Ricoh har nu fått uppdraget att leverera och implementera en komplett lösning som innefattar både skrivare och så kallade copyprinters samt mjukvara för hela verksamheten. I avtalet som löper över 5 år, med ytterligare option om 2+2 år, kommer Ricoh även att leverera ett betalningssystem där studenterna får obegränsad tillgång till skrivar- och kopieringsresurser dygnet runt via sitt passerkort. Ricohs betalningssystem innebär även att kontanthanteringen i verksamheten kan minimeras och bidrar på så sätt också till en säkrare arbetsmiljö. – Högskolan i Jönköping har en unik verksamhet och ledningen var mycket tydliga med att vi skulle måna om att studenterna ska ha de bästa förutsättningarna och resurserna i sitt arbete. Vi har därför utvecklat en speciallösning för dokumenthanteringen som både reducerar den administrativa bördan och skapar en mer effektiv arbetsmiljö för både personal och student. Vi har skapat liknande lösningar på andra universitet och högskolor med lyckade resultat och är mycket glada över att vi har fått förtroendet att implementera ett verksamhetstäckande system i Jönköping, säger Måns Sjöstedt, vd Ricoh Sverige