Brinnande aktuellt om häxprocessen

Nu åker Häxor – När drevet går ut på Riksteaterturné. En berättelse om trolldomsprocessen på 1600-talet med kopplingar till dagens näthat, jakten på syndabockar och vårt behov av att passa in i flocken.

Häxor När drevet går undersöker häxprocessernas uppkomst, vad som egentligen hände och vem det var som låg bakom dem. Ett revolutionärt folklustspel som utspelar sig i byn Torsåker där 71 människor halshöggs och brändes på bål under en enda dag år 1675. Den största massavrättningen i Sverige under fredstid. Föreställningen är skriven av Therese Söderberg och för regin står Maria Löfgren.

Föreställningen tar sin början i 1600-talet och de händelser som ledde fram till att vi brände över 300 människor, de flesta av dem kvinnor, fram till dagens häxjakter. Vilka var de bakomliggande mekanismerna, och hur fungerar drevmantaliteten idag? säger Therese Söderberg, manusförfattare.

Häxor När drevet går är en berättelse om dåtid, men även om vår samtid. Vad finns det för likheter mellan dåtidens häxprocesser och det näthat som riktas mot kvinnor idag? I föreställningen kartläggs de mekanismer som orsakar masshysteri, folkmord och näthat.

Vi spinner trådar mellan dåtid och nutid. Försöker väcka de gamla skeletten till liv för att förstå vår egen kusliga historia så vi vet vad vi vill göra annorlunda för framtiden. Jag har burit med mig frågan, hade jag varit en av dom som burit ved till bålet? säger Maria Löfgren, regissör.

Det blir både hemskheter och humor i denna rappa berättelse som framförs med musik, kropp och rörelse. På scen står Camilla Ericsson, Anja Rajic, Malin Halland och Inga Onn.

Föreställningen är ett samarbete mellan Teater Västernorrland och Riksteatern.

Premiär den 20 januari i Surahammar

Camilla Ericsson, Anja Rajic, Malin Halland och Inga Onn

Manus Therese Söderberg
Regi Maria Löfgren
Scenografi/Kostym Fridjon Rafnsson
Mask Anna Olofson
Koreografi Dorte Olesen
Ljusdesign Patrik Bodgård
Musik Fredrik Söderberg

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.