Modig föreställning om teaterns magi

”Jag drivs av lusten att se att alla har riktigt, riktigt roligt!”. Detta var den finska skådespelaren och regissören Emmi Jurkkas motto. Och det är också mottot för föreställningen där hennes liv på teatern skildras av skådespelaren Erkki Saarela. Det finska gästspelet Ilta Emmin kanssa/En kväll med Emmi har Riksteaterpremiär 1 oktober på Riksteatern i Hallunda.

I föreställningen Ilta Emmin kanssa får vi möta en av finsk teaters största stjärnor, Emmi Jurkka. Emmi Jurkka (1899-1990) hade en lång och innehållsrik karriär inom den finska teatervärlden. Sammanlagt arbetade hon som skådespelare och regissör i mer än sex decennier. 1953 startade hon Teatteri Jurkka där hon ledde verksamheten i sammanlagt mer än 30 år. Emmi porträtteras med humor och värme av den välkända skådespelaren Erkki Saarela som med hjälp av sång och skratt ger liv åt Emmis minnen och erfarenheter.  Föreställningen är ett gästspel från Teatteri Jurkka i samarbete med produktionsbolaget Produmo. Den spelas på finska och textas till svenska.

Om Riksteaterns finska gästspel: Riksteaterns finska gästspel är en framgångssaga och spelar ständigt  för utsålda hus. Sedan 2005 har Riksteatern ett tätt utbyte med Finland inom scenkonst med återkommande gästspel i både Sverige och Finland.

Presscitat om Ilta Emmin kanssa/En kväll med Emmi
"Man har gjort en modig och skicklig föreställning om skådespeleriets konst och möjligheter, på många plan, genom många epoker. Samtidigt har man greppat ett rejält sekel av finsk teaterhistoria.” -Helsingin sanomat

" Det levande kroppsspråket, de talande blickarna, de plötsliga skrattanfallen, de bortglömda namnen, de spontana trudelutterna och de koketterande dansstegen gör att det på scenen uppstår äkta energi i Emmis anda." -Turun Sanomat

Turnéplan: 1 oktober Botkyrka, 3 oktober Haninge, 4 oktober Enköping, 6 oktober Eskilstuna, 7 oktober Södertälje, 8 oktober Hallstahammar, 9 oktober Norrköping, 11 oktober Olofström, 13 oktober Skövde, 14 oktober Fagersta, 15 oktober Falun, 18 oktober Piteå, 20 oktober Umeå, 22 oktober Gävle

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.

Emmi Jurkka
Jag drivs av lusten att se att alla har riktigt, riktigt roligt