Konsthandel i Ringen centrum - ger kulturen en plats i julhandeln

Elcykeln i all ära men för Ringen centrum på Södermalm är årets julklapp konst. Förra veckan påbörjades Ringens konstjul där fem erkända konstnärer under 12 dagar fyller Ringen med konstverk och konstnärskap. Varje konstnär tar över Ringen under två dagar och använder platsen som sin alldeles egna ateljé. Unika verk säljs på plats i Ringen men även på nätet via ett nytt samarbete med Tictail.

- Vi i Ringen centrum älskar julen och ser verkligen fram emot att välkomna alla som kommer till oss för att köpa sina klappar. I år vill vi dock addera något extra. Vi vill ge kultur en större plats i julhandeln. De första konstnärerna har fått otroligt bra respons och jag ser fram emot kommande dagar med fler inspirerande konstverk, säger Anna Jakobsson, marknadsansvarig i Ringen centrum.

Ringen har med Teatern blivit en uppskattad matscen som erbjuder vällagad mat från några av Sveriges främsta kockar till priser som passar de flesta. Nu skapas även en tillfällig konstscen där spännande konst erbjuds fler.

- Jag är så glad att vara en del av det här initiativet. För mig är det viktigt att kultur och kommers får möjlighet att mötas. Jag vill ta bort känslan av exkludering och att konst bara är till för vissa. Genom detta initiativ görs konsten lättillgänglig och jag tycker det ska bli spännande att se hur det påverkar mig att skapa verk på en öppen plats framför att vara ensam i min ateljé, säger Magda Lundberg, konstnär.

Tillsammans med Tictail har Ringen centrum skapat en egen butik för projektet. Från och med förra fredagen den 8 december finns konstnärernas verk tillgängliga att köpa via ringencentrum.se

Presentation av konstnärerna:

Peytil 8–10 december

ArtbyOKOK 11–12 december

Magda Lundberg 13–15 december

Linda Jäderberg 16–17 december

Eplet 18–19 december

För mer information, kontakta:
Marcus Hallberg, presskontakt AMF Fastigheter
E-post: marcus.hallberg@amffastigheter.se