Ringen centrum bjuder in till cykelfest för ett grönare och skönare Skanstull

Under kommande två helger anordnar Ringen centrum en cykelfest. Genom att arrangera en cykelskola för barn, en marknad av återvunna cyklar och ett cykelspa, vill handelsplatsen uppmuntra fler till att välja cykeln och därigenom bidra till att göra Skanstull till en grönare och skönare stadsdel.

De senaste 15 åren har cykeltrafiken i Stockholms innerstad ökat med nära 85 procent och platsen som flest cyklister passerar under ett dygn är Skanstullsbron* - precis intill Ringen centrum. Ringen vill därför hylla Söders cyklister och göra det möjligt för fler att cykla genom att kickstarta våren med en cykelfest.

- Cykeln är ett fantastiskt färdmedel och den har positiva effekter på både hälsan, klimatet och stadsmiljön. Med vårens cykelfest hoppas vi kunna uppmuntra fler till att cykla och därigenom bidra till att göra Skanstull till en lite grönare och skönare stadsdel, säger Anna Jakobsson, marknadsansvarig Ringen centrum.

Under kommande två helger (27–28 april och 4–5 maj) kommer Älvsborgsparken på Ringvägen 109C bredvid Ringen centrum att fyllas av cykelaktiviteter, så som en begagnatmarknad av cyklar, en cykelskola för barn och ett cykelspa signerat verkstaden Bonne Mécanique. Inne i Ringen centrum placeras även en pysselstation där barn och vuxna kan dekorera sina cykelhjälmar på ett kreativt och personligt sätt. Cykelskolan för de yngsta Södermalmsborna kommer att hållas av Sthlm Bike – en ideell cykelförening som driver loppet Sthlm Bike och cykelskola sedan 2015, med en dröm om att fler ska känna sig pigga på att cykla.

Vi är väldigt glada över Ringen centrums satsning för Söders cyklister och framförallt över att få vara med och utbilda den yngre generationen i att cykla säkert. Ju fler som kan cykla och väljer att göra det, desto grönare kommer vår stad att bli, säger Mirjam Wolff Sthlm Bike.

Schema:

Bonne Mécanique Cykelspa
Vad: Ge din cykel lite extra kärlek inför våren genom att lämna in den på Cykelspa hos Bonne Mécanique. Här erbjuds insmörjning, justering av växlar och broms, däckpump och kontroll av ekerspänning.
Var: Älvsborgsparken, Ringvägen 109C, bredvid Ringen centrum
När: 27–28 april och 4–5 maj, lördagar 10–17/söndagar 11–17

Cykelmarknad
Vad: Har du ingen cykel i dagsläget men är sugen på att skaffa? Under helgen har du möjligheten att köpa en återvunnen cykel direkt på Söder! Lokalt och hållbart. Varför inte passa på att lämna in din nyfunna pärla på cykelspa direkt därefter?
Vart: Älvsborgsparken, Ringvägen 109C, bredvid Ringen centrum
När: 27–28 april, lördag 10–17/söndag 11–17

Pimpa hjälmen
Vad: Släpp loss kreativiteten vid vår pysselstation och personifiera din cykelhjälm med stickers, reflexer och färg. Kommer garanterat uppskattas av Söders yngsta cyklister.
Vart: Inne i Ringen Centrum
När: 27–28 april och 4–5 maj, lördagar 10–17/söndagar 11–17

Cykelskola
Vad: Under första helgen i maj kommer Sthlm Bike finnas på plats i parken för att lära Söders yngsta att cykla säkert.
Vart: Älvsborgsparken, Ringvägen 109C, bredvid Ringen centrum
När: 4–5 maj, lördag 10–17/söndag 11–17

* Källa: Cykel och fotgängarmätning 2017, Stockholm Stad.

Citat

Cykeln är ett fantastiskt färdmedel och den har positiva effekter på både hälsan, klimatet och stadsmiljön. Med vårens cykelfest hoppas vi kunna uppmuntra fler till att cykla och därigenom bidra till att göra Skanstull till en lite grönare och skönare stadsdel.
Anna Jakobsson, marknadsansvarig Ringen centrum
Vi är väldigt glada över Ringen centrums satsning för Söders cyklister och framförallt över att få vara med och utbilda den yngre generationen i att cykla säkert. Ju fler som kan cykla och väljer att göra det, desto grönare kommer vår stad att bli.
Mirjam Wolff Sthlm Bike